Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Snímek splývajících spirálních galaxií naznačuje, co čeká Mléčnou dráhu

Snímek splývajících spirálních galaxií naznačuje, co čeká Mléčnou dráhu

Dvojice interagujících spirálních galaxií NGC 4568 (dole) a NGC 4567 (nahoře)
Autor: International Gemini Observatory

Astronomové pomocí pozemního dalekohledu Gemini North, jednoho z dvojice dalekohledů International Gemini Observatory, pořídili nádhernou fotografii dvojice interagujících spirálních galaxií NGC 4567 a NGC 4568, které se nakonec spojí a vytvoří jedinou eliptickou galaxii. Stane se tak zhruba za 500 miliónů roků. Podobný osud čeká Mléčnou dráhu a galaxii v Andromedě M31.

NGC 4567 a NGC 4568 je dvojice spirálních galaxií bez příčky, která se nachází ve vzdálenosti zhruba 60 miliónů světelných roků a jejíž poloha se promítá do souhvězdí Panny. Tyto galaxie – s přezdívkou Motýlí galaxie nebo též Siamská dvojčata – jsou na počátku kolize a postupujícího vzájemného splynutí.

V současné době jsou centra galaxií NGC 4567 a NGC 4568 od sebe vzdálena asi 20 000 světelných roků a každá galaxie si stále ještě zachovává svůj původní tvar větrníku.

Jakmile se tyto galaxie spojí navzájem a splynou v jeden objekt, vzájemné působení jejich gravitačních sil spustí intenzivní tvorbu hvězd a dramaticky zdeformuje jejich kdysi vznešené struktury.

V průběhu miliónů roků budou galaxie opakovaně prolétávat jedna kolem druhé ve stahujících se smyčkách, budou vytahovat velké proudy hvězd a plynů do té doby, než se jejich jednotlivé struktury důkladně promíchají a z chaosu vzejde jediná, v podstatě sférická galaxie. V tomto okamžiku bude většina plynu a prachu v této soustavě spotřebována nebo vyvržena pryč.

Toto splynutí je rovněž ukázkou toho, co nastane, až se Mléčná dráha a její nejbližší velká sousední galaxie M31 v souhvězdí Andromedy zhruba za 5 miliard roků srazí.

Galaxie NGC 4568 s vyznačením polohy supernovy SN 2020fqv Autor: International Gemini Observatory
Galaxie NGC 4568 s vyznačením polohy supernovy SN 2020fqv
Autor: International Gemini Observatory
Jasná oblast v centru rozsáhlého spirálního ramene galaxie NGC 4568 je slábnoucí dosvit supernovy – známé jako SN 2020fqv – která byla pozorována v roce 2020.

Na základě kombinace pozorování za několik uplynulých desetiletí a počítačových simulací mají nyní astronomové přesvědčivé důkazy, že kolidující spirální galaxie jako tyto se změní v eliptickou galaxii.

Je pravděpodobné, že NGC 4567 a NGC 4568 se budou posléze podobat jejich blízké sousedce Messier 89, což je eliptická galaxie, která rovněž sídlí v kupě galaxií v souhvězdí Panny.

[1] sci.news