Úvodní strana  >  Články  >  Vzdálený vesmír  >  Trojice galaxií a gravitační přetahovaná

Trojice galaxií a gravitační přetahovaná

Část skupiny galaxií Hickson Compact Group 90.
Tato fotografie, pořízená pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST (Hubble Space Telescope), zachycuje trojici galaxií, hrající zápas v gravitační přetahované, který může mít nakonec za následek jejich zánik jako jednotlivých objektů a splynutí v jeden celek.

Soustava galaxií se nachází v souhvězdí Jižní ryby (Piscis Austrinus), ve vzdálenosti 100 miliónů světelných let od Země. Vzájemné ovlivňování galaxií může nakonec vést ke změně tří galaxií na dva velké hvězdné útvary, případně v jeden celek.

Trojice galaxií NGC 7173 (vlevo), NGC 7174 (vpravo nahoře) a NGC 7176 (vpravo dole) je součástí skupiny galaxií Hickson Compact Group 90, pojmenované podle astronoma Paula Hicksona, který jako první v 80. letech minulého století katalogizoval takováto malá seskupení galaxií. NGC 7173 a NGC 7176 vypadají jako kompaktní normální eliptické galaxie bez většího množství plynů a prachu.

V ostrém kontrastu je NGC 7174, deformovaná spirální galaxie, která vypadá, jako kdyby byla trhána a natahována sousedními galaxiemi. Působí na ni silná gravitace sousedních galaxií a výsledkem je úctyhodný počet hvězd, které byly "vytrženy" z domovské galaxie. Tyto hvězdy se nyní vzdalují, přičemž vytvářejí slabě zářící útvar v tomto galaktickém seskupení.

Astronomové dokonce předpokládají, že galaxie NGC 7174 bude zcela roztrhána a pouze dvě "normální" eliptické galaxie (NGC 7173 a NGC 7176) zůstanou téměř beze změn.

Na první pohled to vypadá, jako kdyby byla menší spirální galaxie zachycena dvěma eliptickými galaxiemi třídy zápasníků sumo, které se o ni přetahují. Menší galaxie včetně jejích oblastí prachu (tmavá klikatá čára mezi dvěma jasnými galaxiemi) je natažena a zdeformována vlivem gravitace okolních galaxií. Na rozdíl od eliptických galaxií jsou spirální galaxie bohaté na prach a plyn, což je stavební materiál pro vznik nových hvězd. To je osud této spirální galaxie - být natahována jako karamela a následně pohlcována dvojicí eliptických galaxií. Tento jev spustí doslova ohnivou smršť vzniku nových hvězd. Pokud existují astronomové na nějaké planetě v této skupině galaxií, pak budou pozorovat postup rozvíjejícího se formování hvězd, šířícího se v prostoru mnoha miliónů světelných let. Nakonec by měly eliptické galaxie rovněž splynout a vytvořit jednu super-galaxii mnohokrát větší než naše Mléčná dráha. Výše popsaná trojice je součástí těsného seskupení 16 galaxií, z nichž většina je trpasličích rozměrů.

HST již pořídil snímky mnoha kolidujících galaxií. Avšak podobně jako u sněhových vloček nenajdete dvě galaxie, které by byly úplně stejné. Tuto skupinu galaxií vyfotografoval HST pomocí kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) v květnu 2006.