Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. leden 2009

Rozkládání vzdáleného světla

Uznání: VIMOS, VLT, ESO

Ve vzdáleném vesmíru se zdá, že čas běží pomaleji. Díky dilataci času se světlo jeví posunuté k červenému konci spektra (rudý posun) a astronomové jsou schopni tohoto kosmologického zpomalení času využít k měření nesmírných vzdáleností ve vesmíru. Nahoře je vidět světlo ze vzdálených galaxií rozložené do základních barev (spektrum), což astronomům umožňuje měřit rudý posun známých spektrálních čar. Novost obrázku nahoře spočívá v tom, že vzdálenosti ke stovkám galaxií lze s pomocí víceobjektového spektrografu VIMOS (Visible MultiObject Spectrograph) na Velmi velkých dalekohledech VLT v Chile nyní měřit na jediném políčku. Analýza prostorové distribuce vzdálených objektů umožňuje nahlédnout kdy a jak hvězdy, galaxie a kvasary v raném vesmíru vznikaly, tvořily kupy a vyvíjely se.

Štítky: Kosmologie, Spectrum, Redshift