Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2009

Fermiho gama obloha

Uznání: NASA, DOE, Fermi LAT Collaboration

Fermiho dalekohled LAT (Large Area Telescope) zkoumá vysokoenergetický vesmír a prohlíží gama záření na celé obloze s fotony o více než 50 miliónkrát větší energií než má viditelné světlo. Tato mapa celé oblohy vznikla na základě 3 měsíců pozorování dalekohledu LAT od 4. srpna do 30. října a představuje hlubší, podrobnější pohled na gama oblohu. Co vyniká na Fermiho gama obloze? Nová publikace popisuje 205 nejjasnějších gama zdrojů, ale tato mapa zvýrazňuje Fermiho prvních deset zdrojů, pět uvnitř a pět mimo naši Mléčnou dráhu. Uvnitř naší Galaxie: Slunce mezi pozorováními vytváří slabý oblouk, LSI +61 303 je rentgenová dvojhvězda vzdálená asi 6 500 světelných let, PSR J1836+5925 je typem pulsaru (rotující neutronové hvězdy), která je vidět jak pulsuje jenom v gama energiích a 47 Tuc je kulová hvězdokupa vzdálená 15 000 světelných let. Pátý galaktický zdroj není identifikován, nachází se nad středem galaktické roviny a je záhadný, protože je proměnný a nemá zřetelný protějšek na jiných vlnových délkách. Mimo naši galaxii: NGC 1275 je velká galaxie v srdci Kupy galaxií v Perseu asi 233 miliónů světelných let daleko, zatímco 3C 454.3, PKS 1502+107 a PKS 0727-115 jsou aktivní galaxie vzdálené miliardy světelných let. Další neidentifikovaný zdroj je vidět pod galaktickou rovinou a je nejspíš mimo hranice Mléčné dráhy. Jeho podstata zůstává záhadou.

Štítky: Aktivní galaxie, Pulsar, Gamma ray, GLAST, Fermi