Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. duben 2012

Nebezpečný východ slunce na Gliese 876d

Uznání a copyright: Inga Nielsen (Hamburg Obs., Gate to Nowhere)

Východ slunce může být na planetě Gliese 876d nebezpečný. Ačkoliv nikdo neví, jaké podmínky panují na této planetě, která obíhá blízko proměnného červeného trpaslíka Gliese 876, tak umělecká ilustrace nahoře dáva aspoň jakousi představu. Planeta Gliese 876d o hmotnosti několika Zemí a s oběžnou dráhou uvnitř dráhy Merkuru by mohla rotovat tak pomalu, že by mezi dnem a nocí mohly být dramatické rozdíly. Představa Gliese 876d nahoře ukazuje významný vulkanismus, který je možná způsoben gravitačními slapy, které planetu protahují a vnitřně zahřívají a je možná nestálejší během dne. Východ červeného trpaslíka ukazuje očekávanou stelární magnetickou aktivitu, ke které patří dramatické a bouřlivé protuberance. Hypotetický měsíc na obloze nahoře má řídkou atmosféru, kterou červený trpaslík odfukuje svým hvězdným větrem. Gliese 876d vzrušuje představivost částečně proto, že je jednoum z mála extrasolárních planet, o kterých je známo, že jsou uvnitř nebo blízko zóny života své mateřské hvězdy.

Štítky: Východ slunce, Gliese 876d, Exoplanets