Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. květen 2012

Fermiho epicykly: Dráha pulzaru v Plachtách

Uznání: NASA, DOE, International Fermi LAT Collaboration

Fermiho kosmický gama dalekohled oběhne Zemi každých 95 minut a zkoumá vesmír v extrémních energiích. Už podle návrhu Fermi míří na svých obězích střídavě na sever a potom na jih, aby mohl se svým dalekohledem LAT (Large Area Telescope) vykonat přehlídku oblohy. Družice také rotuje tak, aby její sluneční panely mířily na Slunce a osa její oběžné dráhy koná precesi, podobně jako vlček, a jednu precesní otočku vykoná za 54 dnů. Výsledkem těchto násobných cyklů je, že dráhy gama zdrojů z hlediska družice sledují složité vzory, jako je třeba tento výkres dráhy pulzaru v Plachtách. Výkres se středem zorného pole přístroje LAT má rozpětí 180° a sleduje polohu zdroje v Plachtách od srpna 2010 do srpna 2012. Koncentrace poblíž středu ukazuje, že zdroj v Plachtách byl po většinu období v citlivé oblasti přístroje LAT. Pulzar v Plachtách je neutronovou hvězdou, která se otáčí 11 krát za sekundu, vznikl při smrtící explozi hmotné hvězdy v naší Mléčné dráze a je vidět jako nejjasnější trvalý zdroj gama záření na obloze.

Štítky: Vela, Oběžná dráha, Pulsar, Rock, Fermi, Lat, Roll, Ft2