Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2012

Mlhovina Koňská hlava

Uznání a copyright: Nigel Sharp (NOAO), KPNO, AURA, NSF

Jedna z nejlépe rozpoznatelných mlhovin nas obloze Koňská hlava v Orionu je součástí velkého, tmavého molekulárního mraku. Tento neobvyklý útvar známý též jako Barnard 33 byl poprvé objeven na fotografické desce koncem 19. století. Červené světlo pochází z vodíku, který je převážně za mlhovinou a je ionizován blízkou jasnou hvězdou Sigma Orionis. Tmavost Koňské hlavy způsobuje většinou hustý prach, a spodní část krku Koňské hlavy dokonce vrhá doleva stín. Proudy plynu, které mlhovinu opouští, jsou směřovány silným magnetickým polem. Jasné skvrny v základně Koňské hlavy jsou mladé hvězdy právě v procesu tvoření. Světlu to k nám z mlhoviny Koňská hlava trvá 1500 světelných let. Snímek nahoře pořídil 90 cm dalekohled na observatoři Kitt Peak.

Štítky: Prach, Tmavá mlhovina, Horsehead nebula