Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2013

Srážky galaxií: Simulace versus pozorování

Uznání: NASA, ESA; Visualization: Frank Summers (STScI); Simulation: Chris Mihos (CWRU) & Lars Hernquist (Harvard).

Co se děje, když se srazí galaxie? Takové titánské srážky jsou docela běžné, i když mohou trvat miliardy let. Jelikož jsou galaxie většinou prázdný prostor, tak se žádné hvězdy uvnitř mezi sebou nesrážejí. Spíše každá galaxie tu druhou zbortí nebo zničí a galaxie mohou nakonec splynout do jediné větší galaxie. Během interakce se ovšem srážejí plynová a prachová mračna a vyvolávají vlny vznikání hvězd, které celý proces zakončují. Nahoře je vidět počítačová simulace srážky dvou velkých spirálních galaxií, prokládaná opravdovými statickými snímky, které pořídil Hubblův kosmický dalekohled. Naše vlastní Galaxie Mléčná dráha během své existence absorbovala několik menších galaxií a dokonce má za pár miliard let splynout s ještě větší sousední galaxií v Andromedě.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)