Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červenec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červenec 2013

Hoagsův objekt: podivná prstencová galaxie

Uznání: Credit: R. Lucas (STScI/AURA), Hubble Heritage Team, NASA

Je to jedna galaxie nebo dvě? Tato otázka vyvstala v roce 1950, kdy astronom Art Hoag náhodou narazil na tento neobvyklý extragalaktický objekt. Na vnější straně prstence dominují jasné modré hvězdy, zatímco u středu je koule mnohem červenějších hvězd, které jsou nejspíše mnohem starší. Mezi oběma útvary je mezera, která se jeví téměř zcela temná. Jak Hoagsův objekt vzniknul, zůstává záhadou, i když podobné objekty byly nyní identifikovány a kolektivně označeny jako druh prstencových galaxií. Mezi hypotézy o vzniku tohoto objektu patří srážka galaxií před miliardami let a gravitační efekt centrální příčky, která od té doby zmizela. Snímek nahoře pořídil Hubblův kosmický dalekohled v červenci 2001, kdy Hoagsův objekt zobrazil do nevídaných podrobností. Další nedávná pozorování na rádiových vlnách ukazují, že Hoagsův objekt v posledních pár miliardách let ne pohltil menší galaxii. Hoagsův objekt měří asi 100 000 světelných let a nachází se asi 600 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Hada (Serpens). V mezeře se náhodou vidět (na asi jedné hodině) ještě další prstencová galaxie, která se nejspíše nachází ve velké vzdálenosti.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)