Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. září 2013

Hvězdy a prach v Jižní koruně

Uznání a copyright: Ignacio Diaz Bobillo

Bohatým polem hvězd se na tomto teleskopickém pohledu u severní hranice souhvězdí Jižní koruny (Corona Australis) prostírají mračna kosmického prachu. Prachová mračna jsou méně než 500 světelných let daleko a efektivně brání světlu ze vzdálenějších hvězd pozadí v Mléčné dráze. Celý obraz zabírá asi 2 stupně, neboli v odhadované vzdálenosti asi 15 světelných let. U středu se nachází skupina nádherných reflekčních mlhovin, které jsou katalogizovány jako NGC 6726, 6727, 6729 a IC 4812. Charakteristická modrá barva vzniká, když se světlo ze žhavých hvězd odráží od kosmického prachu. Prach také zakrývá v této oblasti hvězdy, které se stále ještě tvoří. Mladou proměnnou hvězdu R Coronae Australis obklopuje menší žlutá mlhovina NGC 6729. Pod ní jsou oblouky a smyčky Herbig Harových objektů, které souvisí s energetickými nově zrozenými hvězdami. Vpravo je majestátní kulová hvězdokupa NGC 6723. I když se může zdát, že je NGC 6723 součástí této skupiny, tak tyto staré hvězdy ve skutečnosti leží skoro 30 000 světelných let daleko, daleko za mladými hvězdami v prachových mračnech Jižní koruny.

Štítky: Star-formation, Prach, Hvězdy, Kulová hvězdokupa, Corona australis, Ngc6726, Ngc6723