Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam online přenosu startu lodi Cygnus Orb-2
Vít Straka Vytisknout článek

Záznam online přenosu startu lodi Cygnus Orb-2

Start rakety Antares s lodí Cygnus 13. 7. 2014 Autor: NASA
Start rakety Antares s lodí Cygnus 13. 7. 2014
Autor: NASA
V neděli 13. července 2014 v 18:52:14 našeho času z ostrova Wallops ve Virginii vzlétla raketa Antares s nákladní lodí Cygnus k Mezinárodní vesmírné stanici a tím zahájila druhou z osmi dodávek nákladu, za které dostane firma Orbital Sciences Corp. skoro dvě miliardy dolarů. Náš přenos začal v 18:15!

12:42 Otevření poklopů do Cygnusu je oficiálně v plánu až zítra, nicméně pokud půjde vše dobře, možná se stihne ještě před koncem dneška.

12:40 Nyní je s iniciativou řada na robotické operátorce v Houstonu Melannie Miller, která pomocí paže Canadarm2 napozicuje Cygnus k připojení na spodní port modulu Harmony kolem 14:45 našeho času.

Záchytný bod pro staniční robotickou paži na zadní části lodi, pod tryskou motoru Autor: TV NASA
12:36 Cygnus byl úspěšně zachycen robotickým manipulátorem při přeletu Libye. Velitel stanice Swanson symbolicky vítá na palubě astronautku Janice Voss, po níž je posmrtně loď pokřtěna.

12:27 Završujíce svou ukázkovou práci od samého počátku mise, Cygnus zastavil vůči stanici asi 9 metrů daleko. Nyní musí deaktivovat své motorky a počkat na uchopení robotickou paží.

12:20 Swansona a Gersta doplňují ve vyhlídkové kopuli jejich zvědaví kolegové Wiseman a Skvorcov a pořizují HD foto Cygnusu. Zatím dnes nemáme hlášeny potíže s průběhem operace.

12:18 Po požehnání ze Země i z paluby ISS zahajuje loď přiblížení na deset metrů, kde to již bude na robotické paži.

Cygnus z pohledu kamer stanice Autor: TV NASA
Cygnus z pohledu kamer stanice
12:10 Letíme nad USA, ISS a Cygnus začíná osvětlovat kosmický východ Slunce nad Zemi. Loď zastavila přílet 30 metrů daleko pro běžnou kontrolu jejích systémů a situace řídícími středisky.

12:03 Cygnus má dle Houstonu precizní orientaci v prostoru a jeho navigační přístroje pracují dokonale.

11:59 Robotickou paži, kterou bude řídit zevnitř stanice velitel Steve Swanson za asistence německého astronauta Alexandra Gersta, osvěcují umělá světla v orbitální noci. Poziční světla Cygnusu blikají asi sto metrů daleko, vše jde bezvadně.

11:53 Nákladní loď se extrémně opatrně přesouvá do další kontrolní zastávky asi 30 metrů od stanice. Na spolehlivosti jejích přístrojů nyní závisí bezpečnost celé kosmické stanice a šesti lidí na palubě.

Poziční osvětlení lodi v orbitální noci Autor: TV NASA
Poziční osvětlení lodi v orbitální noci
11:46 Kontakt lodě a robotické paže kosmické stanice je v plánu ve 12:39 SELČ. Tím přílet končí.

11:43 Po pečlivé kontrole svých systémů řídícími středisky NASA a Orbital Sciences obnovila loď svůj přílet ze záchytného bodu 250 metrů od stanice. Vše jde výborně.

11:40 Cygnus je v perfektním technickém stavu a s veškerými manévry od startu si poradil bravurně.

11:35 Aktivní systém LIDAR na palubě Cygnusu vysílá směrem ke stanici laserové paprsky a poté registruje jejich odrazy od reflektorů na spodní části japonského modulu Kibo, čímž získává loď povědomí o své poloze v prostoru vůči ISS. Je právě asi 250 m daleko.
Přenos TV NASA právě začal.

11:20 Loď Cygnus je v tomto okamžiku už jen necelý kilometr od svého cíle a vypadá to, že jde všechno dobře. Poslední větší korekční zážeh byl vykonán a Cygnus za chvíli již také přepne z GPS navigace svého letu na přesnější laserovou.
Přenos z kamer ISS na TV NASA by měl vypuknout za chvilku.

© NASA

(19:18 Druhý panel je venku a oba fungují normálně!)

19:15 Nu, potvrzení vyklopení druhého solárního panelu stále nikde, nicméně ještě to netrvá tak dlouho, aby to znamenalo závadu. My se s vámi pro dnešek loučíme a děkujeme za vaši pozornost!

19:11 Stále se čeká na potvrzení vyklopení i druhého solárního panelu, dle komentátora TV NASA to však může vzít i 20 minut.

19:09 Malinké upřesnění: dosažená oběžná dráha má perigeum ve 191 kilometrech a apogeum ve 284 km. Jeden solární panel Cygnus již vyklopil.

19:07 Stanice je i přes páteční úhybný manévr před kosmickým smetím připravena na přílet lodi Cygnus ve středu 16. července, přesně 45 let po startu Apolla 11. Posádka stanice zkontrolovala navigační přístroje a procvičila si manévry s robotickou paží, kterou loď po příletu do vzdálenosti asi 10 metrů od stanice zachytí. Labutí loď na stanici zůstane něco málo přes měsíc.
Když už jsme u ISS: včera stanice oslavila 5 000 dnů nepřerušené (dokonce ani "uzemněním" raketoplánů po ztrátě Columbie) přítomnosti a práce lidí na její palubě, stovky kilometrů nad Zemí.

19:05 Cygnus by měl nyní vyklopit solární panely.

19:03 Řízení mise přebralo z kosmodromu ředitelství Orbital Sciences ve virginském městě Dulles. Antares dnes fungoval fantasticky!

19:02 Orbital potvrzuje dosažení plánovaných parametrů oběžné dráhy.

Cygnus ve vesmíru po rozložení solárních panelů Autor: Wikipedia
Cygnus ve vesmíru po rozložení solárních panelů
Autor: Wikipedia
19:02 Cygnus byl právě vypuštěn druhým stupněm k samostatnému letu. Start byl plně úspěšný.

19:00 T + 7 minut a 52 sekund. Motor druhého stupně Castor 30B spálil své palivo a i se Cygnusem by měl být na oběžné dráze s nejvyšším bodem nad povrchem Země 298 kilometrů vysoko a nejnižším 209 km. Dráha má vůči rovníku sklon 51,6 stupně, přesně jako dráha stanice.
ISS však Zemi obíhá o nějakých 200 kilometrů výš. To bude již úkolem motorků lodi Cygnus, tento deficit dorovnat postupným zvyšováním rychlosti během následujících tří dnů, než má loď ve středu 16. července splnit očekávání astronautů a dorazit k jejich kosmickému obydlí.

18:59 Vše jde dle plánu!

Animace odhození krytu lodi Cygnus a mezistupňové konstrukce Autor: Youtube.com
Animace odhození krytu lodi Cygnus a mezistupňové konstrukce
Autor: Youtube.com
18:58 T + 5 minut a 44 sekund: Po odhození aerodynamického krytu nákladu a mezistupňového spojovacího adaptéru byl právě zapálen motor horního stupně ve výšce kolem 179 kilometrů. Teď bude přes dvě minuty pohánět Cygnus vstříc oběžné dráze tahem svého motoru na pevné palivo o hodnotě asi 40 tun.

18:56 T + 3minuty a 52 sekund. První stupeň se po spálení svých zásob kerosinu a tekutého kyslíku vypíná ve výšce 103 kilometrů a za dalších pět vteřin od rakety odpadává. Začíná asi 100sekundový setrvačný let horního stupně před zážehem jeho motoru.

Za aplausu diváků na kosmodromu mizí Antares v lehkém oparu na nebi Autor: TV NASA
Za aplausu diváků na kosmodromu mizí Antares v lehkém oparu na nebi
18:52 Antares a loď Cygnus vyklidily startovací rampu! Kolos o výšce 40 metrů se díky tahu dvou motorů o celkové hodnotě 330 tun za mohutného hřmění zvedá k obloze.

18:51 Jedeme do finále! Za minutku se již zapálí oba motory prvního stupně, raketa začne chrlit plameny a dým. Počítač následně bude mít slabé dvě vteřiny, aby potvrdil správný chod motorů a povolil start. Pohodlně se usaďte, jdeme na to!

18:50 V palivových nádržích prvního stupně je nyní zvyšován tlak heliem v předzvěsti zážehu motorů, který přijde dvě sekundy před startem.

18:48 Za moment (T-3 minuty a 30 sekund) bude spuštěna ta skutečně poslední a finální část příprav k zážehu motorů a ke startu, kterou provede již automaticky počítač (samozřejmě s možností zásahu lidského personálu v kterémkoliv momentě).

18:47 Systémy rakety byly právě přepnuty na napájení vlastními bateriemi Antara.

18:46 Rameno startovací rampy bylo aktivováno a připraveno k rychlému odklopení při startu.

18:45 Závěrečný odpočet ke startu byl spuštěn dnes před úsvitem nad ostrovem Wallops (náš čas mínus 6 hodin) a zahrnoval kromě spousty dalších věcí třeba aktivaci a poslední testy systémů rakety Antares, možností komunikace s ní a případně jejího dálkového odpálení, kdyby se vymkla kontrole. Kolem 17:20 SELČ započalo tankování 80 000 litrů leteckého benzínu a 155 000 litrů tekutého kyslíku do 3,9 metru širokého spodního stupně rakety skrze její základnu. Horní stupeň má motor na pevné palivo, které do jeho nádrže bylo uloženo ještě dávno předtím, při výrobě.

18:42 Přípravné chlazení motorů spodního stupně bylo zvýšeno na střední hodnotu.

18:41 Řídící tým dal definitivní GO startu za deset minut!

Řízení startu na kosmodromu Wallops Autor: NASA
Řízení startu na kosmodromu Wallops
Autor: NASA
18:39 Každým okamžikem bychom měli v komunikačních linkách z kosmodromu, které nám zprostředkovává TV NASA, slyšet klasické hlasování GO/NO-GO pro dnešní start z řídících pozic.

18:39 Cygnus byl přepnut na vlastní elektrické baterie.

TechEdSat při práci na oběžné dráze Autor: NASA
TechEdSat při práci na oběžné dráze
Autor: NASA
18:33 Pokud bysme se chtěli podívat na více než tři metráky vědeckého hardwaru uvnitř Cygnusu, našli bychom hlavně přes tři desítky mini-družic CubeSat. Tyto budou astronauty přeneseny do útrob kosmické stanice a s pomocí jejích systémů později vypuštěny na vlastní oběžné dráhy. Zejména půjde o letku vyrobenou v San Franciscu, která bude pořizovat snímky Země a zaměří se na monitorování bouří, hurikánů a podobného divokého počasí.
Další mini-družice, TechEdSat-4 z NASA, má zkoumat budoucí možnosti návratu malého množství vědeckého materiálu ze stanice na Zemi (po vyřazení raketoplánů se hodí každá ruka).
V Cygnusu se samozřejmě sveze i výbava, rozšiřující možnosti výzkumu vevnitř ISS, jako třeba výbava pro lepší sledování stavu kostí a svalů astronautů vzhledem ke stavu beztíže a jejich tělocviku či pro testování 3D orientace mini-robotů létajících moduly stanice.

18:30 S 90procentní pravděpodobností dobrého počasí kontrastuje živý přenos z kosmodromu na TV NASA, odhalující hradbu mraků na horizontu a evidentně větrné podmínky. Držme palce!

18:27 Zbloudilá plachetnice již opustila zakázanou zónu v okolí kosmodromu. V případě havárie rakety nad oceánem by mohla být posádka námořníků zabita.

Převoz rakety Antares Autor: Spaceflightnow.com
Převoz rakety Antares
Autor: Spaceflightnow.com
18:25 V úterý, ještě v montážní hale, "naládovali" technici do lodi Cygnus poslední várku nákladu (věci, které by v lodi neměly ležet dlouho - ovoce a čerstvé jídlo pro astronauty a hlavně biologické vzorky pro vědecké aktivity, kvůli nimž stanice na orbitě vznikla) a dovršili celkovou hmotnost nákladu této mise na 1493,8 kg (cca polovinu z toho tvoří zásoby pro posádku ISS, zbylá půlka se dělí mezi náhradní díly a vědecký náklad, kterého je asi 327 kg).
Plánovaný převoz rakety s lodí na startovací rampu ve středu ráno však překazily bouřky a musel být odložen na čtvrtek. Na necelý kilometr dlouhou cestu se Antares vydal brzy ráno, ještě za tmy, s počasím to však stejně moc nevyhrál - pršelo a horní část rakety musela být zakrytá plachtou (nosič byl vezen v horizontální poloze). Když byl Antares za několik hodin vztyčen na rampě 0A kosmodromu MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport), rýsoval se proti šedé, neprostupně zatažené obloze.

Na zrychlené video z převozu můžete mrknout tady.

18:23 Komentátor TV NASA hlásí, že start má nyní zelenou na všech frontách.

18:22 Začíná slabá chladící sekvence pro oba motory AJ26 prvního stupně, která je má paradoxně připravit k zážehu. Té mínus půl hodinky do startu.

18:19 Radiovými linkami kosmodromu proběhlo hlasování kvůli povolení přípravného chlazení motorů prvního stupně.

18:18 Špatné počasí, opakovaně narušující předstartovní přípravy, si vyžádalo celkem dvoudenní zdržení startu, v pátek k večeru ovšem oblast ostrova Wallops opustila zákeřná studená fronta a přesunula se směrem na jih, vystřídala ji oblast vyššího tlaku vzduchu, slibující dnes krásné letní počasí.
Start proběhne 52 minut po poledni místního času na východním pobřeží USA, má být polojasno s teplotami mezi 28 až 31 °C a celkově suché počasí. Vát bude jižní vítr o rychlosti 5 až 8 m/s, viditelnost dosáhne 11 km a celkově dává předpověď startu šanci krásných 90 procent (zbylých deset patří nepravděpodobné tvorbě bouřkových mraků).

18:15 Vítáme všechny příznivce (nejen) soukromé kosmonautiky u trochu jiného typu článku: u sledování dynamického vývoje událostí před startem vesmírné mise!
Přípravy dnešního startu běží hladce až na malinký problém se záložní datovou cestou na pozemní sledovací stanici letu Antara na Bermudách, celkem ale nemáme hlášeny výrazné potíže. Počasí je vynikající.
Raketa dnes bude mít pětiminutové startovací okno k Mezinárodní kosmické stanici.