Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Čeští vědci studují vzdálené exoplanety
redakce Vytisknout článek

Čeští vědci studují vzdálené exoplanety

exoplanety v představě malíře Autor: NASA/Ames/JPL-Caltech/T. Pyle
exoplanety v představě malíře
Autor: NASA/Ames/JPL-Caltech/T. Pyle
Čeští vědci ze SLO UP Olomouc a optického centra TOPTEC AVČR v Turnově publikovali článek v prestižním časopise Planetary and Space Science. Tento vědecký článek popisuje souvztažnosti mezi povrchovou teplotou hvězd a vzdáleností exoplanet od jejich mateřských hvězd a navrhuje i novou metodu k porovnání cizích planetárních systémů mezi sebou.

Studium extrasolárních systémů je vědní obor, který se velmi rychle rozvíjí. Do 11. února 2012 známe již 759 planet u jiných hvězd a celkem 609 extrasolárních systémů. Z tohoto počtu má 99 extrasolárních sytémů více než dvě planety,“ konstatuje RNDr. Pavel Pintr z TOPTEC centra AVČR, spoluautor vědeckého článku. A jak takové vědecké bádání vypadá? „Dnes ke studiu vzdálených planet potřebujete jen internetové připojení, matematický a fyzikální aparát a přehled o nových objevech, které jsou zveřejňovány ve vědeckých článcích. Další data získáváme z vědeckých publikací a pomocí kosmické sondy KEPLER, která zkoumá 100 000 hvězd v Mléčné dráze,“ popisuje spoluautor vědeckého článku.

A jaký je cíl českého výzkumu? „Tento vědecký článek je teprve začátkem. Tato data budou využita k hlubší analýze vzdálených exoplanet a cílem výzkumu je nový výpočet oblastí kolem hvězd, kde by se mohly nacházet planety s podmínkami vhodnými pro život,“ uzavírá RNDr. Pavel Pintr.

Vědecký článek neleznete zde: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0032063312003066.

Štítky: Exoplanety Kepler, TOPTEC centrum AVČR

4. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 1. do 29. 1. 2023. Měsíc bude v první čtvrti. Venuše se již potkala se Saturnem a je nejjasnějším objektem soumrakové oblohy spolu s Jupiterem. Nejvýše na obloze najdeme Mars. Kometa C/2022 E3 (ZTF) se blíží k Zemi a stává se objektem viditelným i pro neozbrojené oko. Slunce je stále aktivní a na povrchu je hodně pěkných skvrn. V týdnu očekáváme start Falconu 9, rakety Electron a HII-A. Slavíme několik výročí československých astronomů Františka Hřebíka, Antonína Mrkose a Juraje Zverka.

Cassiopeia&Perseus Region