Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Další dva hvězdní "exulanti" opouštějí naši Galaxii

Další dva hvězdní "exulanti" opouštějí naši Galaxii

outcast.jpg
Tým astronomů z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics objevil pomocí dalekohledu MMT arizonské observatoře dvě hvězdy, které byly "vyhoštěny" z naší Galaxie. Tyto hvězdy se řítí vesmírem rychlostí převyšující 2 milióny km/h. Díky tomu se již nikdy nemohou vrátit zpět. Čeká je tak osud vesmírných "bludných Holanďanů", dokud se nesetkají s nějakou jinou galaxií.

"Z těchto hvězd se stali doslova vesmírní trosečníci," říká astronom Warren Brown. "Byly vyhozeny z domovské galaxie a vydány napospas oceánu mezigalaktického prostředí." V současné době znají astronomové již 5 takovýchto hvězd. "Tyto hvězdy vytvářejí novou třídu astronomických objektů - třídu hvězd vyhozených z naší Galaxie," říká Brown.

Astronomové předpokládají, že podobných hvězd existuje v naší Galaxii zhruba 1000. Pro srovnání, celá Galaxie obsahuje více než 100 miliard hvězd. Proto je velmi obtížné tyto vypuzené hvězdy objevit - je to jako hledání příslovečné "jehly v kupce sena". Astronomům ze Smithsonian Astrophysical Observatory se však podařilo vypátrat desítky pravděpodobných kandidátů na "uprchlíky" z naší Galaxie.

Podle současných teorií byly unikající hvězdy "vypuzeny" z galaktického centra před několika milióny roků. Každá z takovýchto hvězd byla dříve složkou dvojhvězdy. Když se dvojhvězda přiblížila do blízkosti černé díry v centru naší Galaxie, její intenzivní gravitační pole jednu složku dvojhvězdy vymrštilo obrovskou rychlostí ven z Galaxie.

Dvě posledně objevené "prchající" hvězdy patří díky své hmotnosti 4krát převyšující hmotnost Slunce mezi hvězdy s krátkou dobou "života". V centrálních oblastech Galaxie se nachází poměrně hodně takovýchto hvězd, což podporuje teorii vzniku hvězdných "exulantů". Kromě toho detailní průzkum galaktického středu přinesl objev mnoha hvězd, obíhajících kolem supermasivní černé díry po mimořádně protáhlých eliptických drahách.

"Počítačové simulace ukazují, že tyto hvězdy, pohybující se nadměrnou rychlostí, vznikají poblíž středu Galaxie," říká Avi Loeb. "Víme, že dvojhvězdy existují. Víme, že se v centru Galaxie nachází supermasivní černá díra. Takže tyto hvězdy musí nevyhnutelně vznikat při těsném přiblížení dvojhvězd do blízkosti černé díry." Astronomové odhadují, že zhruba jednou za 100 000 roků je ze středu Galaxie vymrštěna jedna hvězda. Šance spatřit takovou hvězdu v okamžiku jejího gravitačního vyhození je proto mizivá.

Tyto superrychlé hvězdy jsou unikátní příležitostí studia struktury Galaxie. "Během své existence se tyto hvězdy pohybují skrz naši Galaxii," říká Margaret Gellerová. "Jestliže budeme měřit jejich rychlost napříč oblohou, můžeme díky tomu studovat tvar Galaxie a rovněž zjišťovat rozložení záhadné temné hmoty v naší Galaxii."

hvs4.jpg

První z dvojice objevených superrychlých hvězd se nachází v souhvězdí Velké Medvědice a byla označena SDSS J091301.0+305120. Naši Galaxii opouští rychlostí 2 milióny km/h (tj. 555 km/s). V současné době je od Země vzdálena 240 000 světelných let. Druhý "exulant" byl objeven v souhvězdí Raka a obdržel označení SDSS J091759.5+672238. Nachází se ve vzdálenosti 180 000 světelných let od Země. Z Galaxie doslova pádí rychlostí 2,3 milióny km/h (tj. 640 km/s).

Snímky, na kterých byly tyto superrychlé hvězdy objeveny, zachycují na obloze plochu o šířce 7 obloukových minut, což asi 1/15 plochy Měsíce v úplňku.

Credit: SDSS Collaboration (http://www.sdss.org/)