Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Malé a chladné hvězdy mohou být klíčem k pochopení změn klimatu

Malé a chladné hvězdy mohou být klíčem k pochopení změn klimatu

V374Pegasi.jpg
Nová pozorování malé hvězdičky v souhvězdí Pegasa poskytla mj. nový pohled na Slunce a jeho možné vlivy na Zemi.

Mezinárodní tým astronomů, zahrnující rovněž pracovníky University of St Andrews, navrhl vysvětlení, jak hvězdy včetně našeho Slunce generují svá magnetická pole. Nová teorie může kromě toho pomoci vysvětlit, jak změny magnetického pole Slunce ovlivňují zemské klima.

Astronomové z Francie a Skotska učinili velmi důležitý objev, když studovali malou a studenou hvězdu, vzdálenou 20 světelných let od Země. Použili přitom novou metodu ke zhotovení mapy magnetického pole hvězdy a zjistili, že tato hvězda má velmi jednoduché magnetické pole, podobně jako Země.

Vědci k tomu říkají: "Výzkum magnetických polí hvězd je novou možností, jak nepřímo studovat magnetické pole našeho Slunce. Slunce je proměnná hvězda a změny jeho magnetického pole, přestože jsou malé, ovlivňují zemské klima. Astronomové se domnívají, že dobře zdokumentovaný pokles sluneční aktivity je velmi pravděpodobnou příčinou tzv. malé doby ledové, tj. studeného období, které převládalo na Zemi od 15. do 18. století."

Hvězda s označením V374 Pegasi se nachází v souhvězdí Pegasa a od Země je vzdálena 20 světelných let. Přestože se jedná o jednu z nejbližších hvězd, je 100krát slabší než hvězdy viditelné pouhým okem. Je to velmi malá a studená hvězda. Její průměr se rovná jedné třetině průměru Slunce a její povrchová teplota dosahuje pouhých 2900 °C (povrchová teplota Slunce je 5500 °C).

Astronomové důkladně studovali magnetické pole hvězdy pomocí nejcitlivějšího přístroje na světě, který je v současné době instalován na dalekohledu CFHT na Havajských ostrovech (University of Hawaii). Nový přístroj byl vyvinut na Observatoire Midi-Pyrenees (Francie) pro výzkum a studium magnetických polí hvězd. Je schopen studovat magnetická pole malých hvězd, jako je například V374 Peg, které jsou velmi "těžkými" objekty pro detailní pozorování. Astronomové byli velice překvapeni zjištěním, že magnetické pole této hvězdy má docela jednoduchou formu.

"Astronomové dříve předpokládali, že magnetické pole tak malých a studených hvězd by mělo být velmi chaotické a méně uspořádané, než pozorujeme u Slunce. Nová pozorování místo toho ukazují, že velmi studená hvězda V374 Peg má velmi jednoduchou uspořádanou strukturu magnetického pole, dosti podobnou zemskému magnetickému poli. To nás velice překvapilo," vysvětlují autoři článku, publikovaném 3. 2. 2006 v časopise Science.

Další výzkumy podobných hvězd mohou být jakýmsi vodítkem k pochopení stavby samotného Slunce a jeho vlivů na Zemi. V článku v časopise Science se dále píše: "Změny na Slunci jsou připisovány dlouhoperiodickým změnám magnetického pole, které Slunce produkuje ve svém nitru, jehož mechanismu fyzikové ještě zcela neporozuměli. Je problém pochopit a porozumět chorobě jednoho pacienta. Avšak studiem stavu dalších podobných hvězd budeme schopni zjistit nové údaje o vnitřní stavbě a pochopit tak jeho další vývoj."

Animaci magnetického pole hvězdy V374 Peg najdete například zde.

Zdroj: spaceref.com a cfht.hawaii.edu