Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Čínská generálka úspěšná

Shenzhou IV
Vnitřek lodi Shenzhou IV
s testovacími figurínami
taikonatů
Let kosmické lodi Shenzhou 4, který je všeobecně považován za poslední zkoušku před prvním pilotovaným letem, byl úspěšně zakončen nedělním přistáním v čínské provinci Vnitřní Mongolsko.

Kosmická loď odstartovala 29. prosince na raketě Dlouhý pochod (CZ 2F) z kosmodromu Jiquan a za 6 dnů a 18 hodin na oběžné dráze 108 krát oběhla naší planetu. Podobný průběh měly i předcházející lety 2 a 3. Jen první let v roce 1999 trval pouhý jeden den.

Výprava zahrnovala řadu vědeckých experimentů z různých oborů, například fyzikální, biologické či medicínské. Na palubě bylo mj. 100 semínek pivoněk, jejichž růst nyní budou vědci studovat a zkoumat, jak jej ovlivnil pobyt v beztížném stavu. Nejdůležitější součástí letu bylo ovšem testování všech systémů pro podporu životních podmínek budoucích posádek. Oficiální zprávy hovoří o tom, že loď byla naprosto totožná s verzí určenou pro pilotované lety. Na palubě byly i zásoby potravin a další osobní věci taikonatů, aby generální zkouška byla dokonalá. A skupina taikonatů v kosmické lodi krátce před jejím startem dokonce trénovala.

Nyní se zdá, že již nic nebrání tomu, aby další let byl pilotovaný a Čína se tak zařadila do exkluzivního klubu Spojených států a Ruska (resp. Sovětského svazu), tedy po bok jediných zemí, které byly schopny vlastními silami dopravit člověka do vesmíru. Už ani oficiální představitelé čínského kosmického programu se netají tím, že k tomuto letu by mělo dojít ve druhé polovině letošního roku.

Zdroj:SpaceflightNow

Konjunkce Měsíce a Saturnu

Večerní focení na Šumavě i s kočičkou drcající do stativu.