Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Jak chránit Zemi proti asteroidům?

Jak chránit Zemi proti asteroidům?

Madmen-03.jpg
Pracovníci americké společnosti SpaceWorks Engineering, Inc. (SEI) pracují na projektu ochrany Země před srážkami s velkými asteroidy či kometami. Společnost má své sídlo v Atlantě (Georgia, USA). Na rozdíl od celé řady dřívějších návrhů včetně toho, který byl „vypracován“ filmaři Hollywoodu ve filmu Armagedon, neuvažují o rozbití „vetřelce“ pomocí jaderných náloží, ale zvolili vlastní cestu. Na projektu pracují v rámci grantu, který jim udělil NASA Institute for Advanced Concepts (NIAC) v rámci programu na vývoj nových zařízení na ochranu Země před nebezpečnými planetkami. Vedoucím projektu je Matthew Graham.

Podle názoru pracovníků společnosti SEI bude mnohem efektivnější dopravit na povrch planetky přistávací moduly, které změní její dráhu směřující k Zemi. Tohoto efektu chtějí dosáhnout následujícím způsobem: robot, který přistane na povrchu planetky, bude pomocí vrtáku odvrtávat po částech materiál planetky a „vystřelovat“ jej pomocí elektromagnetického urychlovače do okolního prostoru. Směr, kterým bude hornina vyvrhována, bude zvolen tak, aby došlo ke změně dráhy planetky vhodným směrem – mimo Zemi. Využije se známého zákona akce a reakce: robot bude pracovat jako „raketový“ motor, avšak místo žhavých plynů budou z jeho „trysky“ unikat kousky horniny. Čím vyšší bude hmotnost a rychlost vyvrhovaného materiálu, tím větší změny dráhy planetky bude dosaženo.

Madmen-02.jpg
Roboti budou pracovat pomalu ale vytrvale. Odebraný materiál budou vyvrhovat přibližně jednou za minutu. Budou rozmístěni na různých částech povrchu planetky, pracovat budou automaticky, koordinovaně a horninu budou vyvrhovat stejným směrem k dosažení maximálního účinku na pohyb planetky.

Vyvíjené zařízení je označováno zkratkou MADMEN (Modular Asteroid Deflection Mission Ejector Node – volně přeloženo Katapultovací soustava zařízení za účelem odklonění asteroidu). Samozřejmě možnosti jednoho robota budou nedostatečné k požadované změně dráhy planetky, proto se počítá s vypuštěním několika robotů. V případě, že se k Zemi bude blížit velká planetka a bude zbývat málo času na záchranu, bude nutno vypustit až několik stovek těchto robotů. Dostatečná zásoba robotů by měla být zaparkována na oběžné dráze kolem Země, připravená k okamžitému startu k objevené nebezpečné planetce, tj. k okamžitému zásahu.

Madmen-01.jpg
Vědci jsou zatím na samém začátku vývoje zařízení. Předpokládá se, že hmotnost jednoho exempláře nepřesáhne 1 tunu a jeho výška bude srovnatelná s lunárním modulem z projektu APOLLO, tj. asi 11 m. Celé zařízení bude připojeno na urychlovací stupeň s dostatečnou zásobou pohonných hmot, aby bylo možno dosáhnout zadaného cíle – nebezpečné planetky – a bezpečně přistát na jejím povrchu.

Monitorování planetek, které se mohou přiblížit k Zemi na „nebezpečnou“ vzdálenost a jejichž průměr je větší než 1 km, probíhá od roku 1998. Zatím se podařilo zaregistrovat více než 700 těles, což je asi 70 % z celkového počtu předpokládaných objektů. Vypátráni všech nebezpečných planetek by mohlo být ukončeno v roce 2008.

„Nehledě na to, že pravděpodobnost srážky Země s planetkou větší, než byl tzv. Tunguzský meteorit, je nesmírně malá, musíme být neustále ve střehu, protože následky takové události mohou mít katastrofální následky,“ prohlásil Michael Griffin, vedoucí jedné z laboratoří univerzity Johna Hopkinse.

Společnost SpaceWorks Engineering představí svůj projekt pracovníkům NASA až po definitivním návrhu. Předpokládá se, že NASA uvolní další finanční prostředky na druhou etapu vývoje obranného systému planety Země.

Zdroj: space.com

Kometa 156P/Russell-LINEAR

Snímek komety 156P. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Persea. Vzdálenost od Země 1.595 au, od Slunce 1.807 au. Rychlost pohybu po obloze 1.45 arcsec/min.