Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmická sonda k planetě Pluto II

Kosmická sonda k planetě Pluto II

sonda New Horizons (drive Pluto-Kuiper Express)
Americká kosmická sonda New Horizons (dřívější označení Pluto-Kuiper Express) ponese mj. 6 různých vědeckých přístrojů a studentský experiment - tzv. čítač prachových částic. Tyto přístroje jsou určeny k výzkumu planety Pluto a jejího měsíce Charona, a dále k výzkumu minimálně jednoho tělesa z oblasti tzv. Kuiperova pásu, rozkládajícího se za drahou planety Neptun.

PKE-Alice.jpg
Jeden z přístrojů, který se jmenuje ALICE, bude zkoumat řídkou atmosféru Pluta. Jedná se o ultrafialový spektrometr, jehož základním úkolem bude detekovat atomy a molekuly, nacházející se v ovzduší Pluta a určovat jejich relativní zastoupení. ALICE bude rovněž zkoumat případné "atmosféry" měsíce Charona a vybraného tělesa z oblasti Kuiperova pásu.

Celková hmotnost přístroje ALICE je 4,2 kg, elektrický příkon 4 W. Obdobný přístroj je umístěn i na evropské kosmické sondě ROSETTA, která byla 2. 3. 2004 vypuštěna ke kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko. Spektrometr bude studovat povrch komety a především její atmosféru, tzv. komu, vytvářející se v okolí kometárního jádra. Oba spektrometry byly vyrobeny v Southwest Research Institute in San Antonio, Texas.

Spektrometr ALICE na sondě ROSETTA byl již prověřen "v akci" minulý měsíc. Zaměřil se na pozorování komety C/2002 T7 (LINEAR). Bude využit také ke studiu atmosféry Marsu při průletu v roce 2007 a konečně při výzkumu komety Churyumov-Gerasimenko v roce 2014.

Start sondy New Horizons pomocí nosné rakety Atlas 5 je naplánován na leden 2006. V únoru 2007 se uskuteční gravitační manévr při průletu kolem Jupitera a v červenci 2015 sonda prolétne kolem Pluta a Charona.

Kosmická sonda k planetě Pluto
mise:Pluto-Kuiper

Zdroj: pluto.jhuapl.edu

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.