Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmický autobus pro turistiku

Kosmický autobus pro turistiku

MigBUS-kampfflug.jpg
V současné době roste mezi veřejností zájem o tzv. extrémní turistiku. Na tento zájem reagovalo několik firem v USA, v Evropě i v Rusku a začalo připravovat techniku pro lety do kosmického prostoru. Mezi tyto firmy se zařadila i ruská letecká společnost MIG a evropská společnost EADS Space Transportation (oddělení velké evropské letecko-kosmické firmy EADS). Obě společnosti nedávno podepsaly společné prohlášení o vývoji techniky pro zajištění letů do velkých výšek na bázi stíhacího letounu Mig-31.

Projekt obdržel oficiální označení MigBUS a neoficiální Space Coaster. Ovšem část názvu "Space" má pouze reklamní účel. Ve skutečnosti se MigBUS nikdy nemůže dostat za hranice atmosféry - maximální dosažitelná výška je 25 km (podle některých pramenů až 30 km). Budoucí turisté se budou nacházet ve speciální kabině, umístěné na "zádech" ruské stíhačky. Tento stratosférický "autobus", vybavený prosklenými stěnami s dobrým výhledem, poskytne prostor pro 12 pasažérů. Během letu se cestující dostanou do části zemské atmosféry, která je zatím nejméně "využívána". Většina dopravních letadel létá mnohem níže, hranici 20 km mohou překonat pouze některé jednomístné či dvojmístné vojenské letouny. Kosmické lodě se naopak pohybují v mnohem větších výškách nad zemským povrchem a touto částí atmosféry pouze krátkodobě prolétávají během startu či přistání.

Konstruktéři dopravního prostředku MigBUS jsou přesvědčeni, že vysokou rychlost 2,5krát převyšující rychlost zvuku (Mach 2,5) nebudou cestující příliš vnímat, naopak pocítí během letu asi 30 sekund trvající beztížný stav. Tento zážitek se tak může stát hlavním "tahákem" pro absolvování letu. Během letu budou mít cestující oblečeny přetlakové obleky (skafandry) a možná budou moci dýchat čistý kyslík. Při případné havarijní situaci se může "autobus" s cestujícími oddělit a samostatně přistát na velkém padáku.

V současné době obě společnosti MIG i EADS společným úsilím hledají solventního investora tohoto neobyčejného projektu. Předpokládá se, že by mohl být vybrán ještě letos. Pokud vše půjde podle předpokladu, o 3 roky později by se mohl uskutečnit první turistický let. Cena letenky se bude pohybovat kolem 25 000 dolarů.

Je nutno podotknout, že podobné zážitky můžete absolvovat již nyní, a mnohem levněji. Lety do stratosféry na letounu Mig-25 stojí 9 až 11 tisíc dolarů. Ve své nabídce je má několik ruských a ukrajinských společností. V úvahu připadají ještě (za poloviční cenu) lety na vysloužilých letounech Mig-21 a Mig-23, které však nejsou schopny dosáhnout výšky 20 km. Existuje ještě jedna možnost, jak zakusit beztížný stav: při letech na letounu Il-76. Cena letenky je 10 dolarů za sekundu, přičemž se prodávají lety v kumulovaném trvání beztížného stavu minimálně 4 minuty.

Společnosti MIG a EADS nechtějí konkurovat snižováním ceny. Předpokládají zařazení svého dopravního prostředku do tradičních západoevropských turistických letů. Například velké množství bohatých byznysmenů, kteří cestují každoročně na dovolenou z Mnichova na Malorku, může jednu cestu absolvovat na palubě dopravního prostředku MigBUS.

SpaceShipOne.jpg
Je však nutno vyvinout velké úsilí, aby ruský a německý trh neovládla konkurence. Připomeňme například americkou firmu Scaled Composites, která v dubnu letošního roku uskutečnila první zkoušky svého suborbitálního raketoplánu SpaceShipOne. Zatím byla dosažena výška 35 km a rychlost 1,6 Mach. Do budoucna se počítá s lety do výšky přes 100 km a s několikaminutovým pobytem v beztížném stavu.

Kromě toho pracovníci ruského Experimentálního strojírenského závodu V. M. Mjasičeva představili v roce 2002 model suborbitálního letounu pro kosmickou turistiku s označením C-XXI. Podobně jako SpaceShipOne bude v počáteční fázi letu vynášen pomocí letounu, po oddělení zažehne vlastní raketový motor za účelem dosažení výšky přes 100 km. Obdobné cíle má více než 20 soukromých společností na celém světě. Na palubě těchto dopravních prostředků však bude místo pouze pro 3 cestující. Pro letoun Mig-31 je výška 100 km nedostupná. Je však třeba říci, že v roce 1977 pod označením E-266M vytvořil absolutní výškový rekord dosažený letounem, a to 37 650 m.

Při suborbitálních letech do výšky 100 km si "extrémní" turisté přijdou na své. Cena letenky se však bude pohybovat kolem 100 000 dolarů. A tak projekt MigBUS může být konkurenceschopný. Výrobci nového dopravního prostředku však musí přesvědčit veřejnost, že jak start, tak i přistání budou bezpečné. V opačném případě bude zájemce odrazovat tragický osud raketoplánu Columbia, na jehož palubě zahynulo v únoru 2003 všech 7 kosmonautů.

Zdroj: spacenews.ru




O autorovi

František Martinek

František Martinek

Narodil se v roce 1952. Na základní škole se začal zajímat o kosmonautiku, později i o astronomii. V roce 1978 nastoupil na Hvězdárnu Valašské Meziříčí na pozici odborného pracovníka, kde v různých funkcích pracoval až do konce února 2014. Věnoval se především popularizační a vzdělávací činnosti. Od roku 2003 publikuje krátké články o novinkách v astronomii a kosmonautice na stránkách www.astro.cz. I po odchodu do důchodu spolupracuje s valašskomeziříčskou hvězdárnou a podílí se na přípravě obsahu stránek www.astrovm.cz. Ve volném čase se věnuje rekreační turistice.



42. vesmírný týden 2025

42. vesmírný týden 2025

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 10. do 19. 10. 2025. Měsíc je vidět nad ránem a po poslední čtvrti bude ubývat k novu. Jeho světlo nebude večer rušit pozorování komet. Jasnější je C/2025 A6 (Lemmon), o něco slabší C/2025 R2 (SWAN). Planeta Saturn je vidět celou noc, Jupiter a Venuše jsou vidět nejlépe ráno. Slunce je zatím málo aktivní. SpaceX plánuje opět testovat Super Heavy Starship při letu IFT-11. Před 50 lety byla vypuštěna první plně operační geostacionární meteorologická družice GOES-1.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

Když se blýská v dáli

Titul Česká astrofotografie měsíce za září 2025 obdržel snímek „Když se blýská v dáli“, jehož autorem je astrofotograf Lukáš Veselý Měsíc září je již dávno za námi a s ním i další kolo soutěže Česká astrofotografie měsíce. A tentokrát se porota opravdu „zapotila“. Ze 42 zaslaných snímků vybrat ten

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

IC 5146 Zámotok

IC 5146 (Zámotok) je emisná hmlovina a otvorená hviezdokopa v súhvezdí Labuť. Objavil ju nemecký astronóm Max Wolf 28. júla v roku 1894. Neskôr v roku 1899 ju pozoroval aj britský astronóm Thomas Espin. Hmlovina je obklopená okrajom tmavej hmloviny s názvom Barnard 168, ktorá oddeľuje hmlovinu od hviezdneho pozadia. Červená farba hmloviny je spôsobená ionizáciou od centrálnej jasnej hviezdy spektrálneho typu B0, ktorá svojím ultrafialovým žiarením ionizuje okolitý vodík. Modrasté sfarbenie niektorých častí hmloviny je spôsobené rozptylom viditeľného svetla z hviezd na prachu, ktorý sa v hmlovine nachádza. Vek centrálnej a najjasnejšej hviezdy sa odhaduje na 100 tisíc rokov a v okolitej otvorenej hviezdokope sa nachádza niekoľko stoviek mladých hviezd s priemerným vekom okolo milión rokov. Z tohto vyplýva, že na tomto mieste pravdepodobne došlo k niekoľkým epizódam hviezdotvorby, ktoré pokračujú až dodnes. Vybavenie: SkyWatcher NEQ6Pro, GSO Newton astrograf 200/800 (200/600 F3), Starizona Nexus 0.75x komakorektor, Touptek ATR585M, AFW-M, Touptek LRGBSH filtre, Gemini EAF focuser, guiding TS Off-axis + PlayerOne Ceres-C, SVBony 241 power hub, automatizovaná astrobúdka s mojím vlastným OCS (observatory control system). Software: NINA, Astro pixel processor, GraXpert, Pixinsight, Adobe photoshop Lights 85x180sec. R, 68x180sec. G, 76x180sec. B, 130x120sec. L, 99x600sec Halpha, 74x600sec. S2, master bias, flats, master darks, master darkflats Gain 150, Offset 300. 8.8. až 30.8.2025 Belá nad Cirochou, severovýchod Slovenska, bortle 4

Další informace »