Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Letoun společnosti Virgin Galactic připraven ke zkouškám

Letoun společnosti Virgin Galactic připraven ke zkouškám

Kosmický letoun WhiteKnightTwo.
Kosmický letoun WhiteKnightTwo.
Mateřský letoun WhiteKnightTwo společnosti Virgin Galactic, který bude sloužit jako první stupeň dopravního prostředku pro balistické lety na hranici vesmíru, je připraven uskutečnit v nejbližší době první zkušební start. Bude to první z plánovaných několika zkušebních letů nosiče výškového letounu, který se pravděpodobně stane prvním soukromým dopravním prostředkem pro kosmickou turistiku (zatím jen pro lety na okraj vesmíru).

Tento letoun je určen k vynášení kosmického letounu (který představuje druhý stupeň dopravního prostředku) s názvem SpaceShipTwo s osmičlennou posádkou do výšky zhruba 15 km. Zde dojde k oddělení kosmického letounu SpaceShipTwo od prvního stupně WhiteKnightTwo. Po zažehnutí vlastních raketových motorů dopraví SpaceShipTwo cestující do výšky přes 100 km nad zemským povrchem. Po dobu několika minut budou turisté vystaveni beztížnému stavu. Jak první, tak i druhý stupeň dopravního prostředku jsou zvětšenými variantami systému SpaceShipOne, se kterým v roce 2004 společnost zvítězila v soutěži o cenu Ansari X-prize a obdržela částku 10 miliónů dolarů.

V červenci letošního roku byl letoun WhiteKnightTwo představen veřejnosti. Po vybavení motory absolvoval pojezdové zkoušky a uskutečnil několik malých zkušebních "skoků" nad letištěm. Letoun, jehož výrobcem je společnost Scaled Composites (Mojave, California), je nyní připraven ke skutečnému letu. Informoval o tom Will Whitehorn, prezident společnosti Virgin Galactic. Svou velikostí je letoun srovnatelný s těžkým bombardérem dlouhého doletu Boeing B-29 Superfortress, používaným za druhé světové války.

Letoun má dva trupy (v každém z nich je pilotní kabina), které jsou spojeny křídlem o rozpětí 42 m, s nosností 17 tun. "Tato konfigurace má velký význam z hlediska nosnosti těžkého nákladu a jeho uložení," říká letecký inženýr John Hansman (MIT).

WhiteKnightTwo a SpaceShipTwo - kresba.
WhiteKnightTwo a SpaceShipTwo - kresba.

Pokud zkušební lety letounu WhiteKnightTwo dopadnou dobře, firma Virgin Galactic plánuje zahájení společných zkušebních letů s letounem SpaceShipTwo v polovině roku 2009. Při prvních samostatných letech budou studovány schopnosti a letové vlastnosti letounu WhiteKnightTwo.

Pro zajištění dostatečné bezpečnosti absolvují WhiteKnightTwo a SpaceShipTwo celkem 100 až 200 společných zkušebních letů, než bude povoleno jejich využívání pro starty s cestujícími na palubě. Tento testovací režim by měl otevřít cestu dopravnímu prostředku pro zahájení letů s cestujícími na hranici vesmíru již v roce 2010.

Společnost Virgin Galactic mezitím shromáždila asi 40 miliónů dolarů na vkladech za letenky od téměř 300 zájemců o výškové lety na okraj vesmíru od roku 2005, kdy započala kampaň spojená s prodejem letenek. Cena letenky se pohybuje kolem 200 000 dolarů.

Letoun Lynx společnosti XCOR.
Letoun Lynx společnosti XCOR.

Avšak společnost Virgin Galactic bude mít na trhu kosmické turistiky konkurenta. Dne 2. 12. 2008 oznámila společnost XCOR Aerospace, že bude prodávat a realizovat lety ve dvoumístném prostředku Lynx za finanční částku méně než poloviční (95 000 dolarů) ve srovnání se společností Virgin Galactic. Společnost XCOR plánuje zahájení zkušebních letů jednostupňového letounu v roce 2010 a lety s cestujícími na palubě v roce 2011. Tento dopravní prostředek však bude schopen vystoupat do výšky "pouhých" 60 km.

Pokud první zkušební starty letounu WhiteKnightTwo budou probíhat úspěšně, bude na jeho palubu nainstalováno pro další zkušební lety zařízení pro výzkum atmosféry. Výzkum bude realizován ve spolupráci s organizací NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) a vybavení bude testováno ve vysoké atmosféře, která je velmi málo studována, neboť je pro většinu letadel velmi obtížně dosažitelná.

Získaná data mohou také pomoci NASA při kalibraci přístrojů na palubě družice OCO (Orbiting Carbon Observatory), jejíž start je naplánován na rok 2009. Úkolem družice bude měření obsahu oxidu uhličitého (CO2) v zemské atmosféře.

Zdroj: www.newscientist
Převzato: Hvězdárna Valašské Meziříčí




O autorovi

František Martinek

František Martinek

Narodil se v roce 1952. Na základní škole se začal zajímat o kosmonautiku, později i o astronomii. V roce 1978 nastoupil na Hvězdárnu Valašské Meziříčí na pozici odborného pracovníka, kde v různých funkcích pracoval až do konce února 2014. Věnoval se především popularizační a vzdělávací činnosti. Od roku 2003 publikuje krátké články o novinkách v astronomii a kosmonautice na stránkách www.astro.cz. I po odchodu do důchodu spolupracuje s valašskomeziříčskou hvězdárnou a podílí se na přípravě obsahu stránek www.astrovm.cz. Ve volném čase se věnuje rekreační turistice.



49. vesmírný týden 2025

49. vesmírný týden 2025

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 1. 12. do 7. 12. 2025. Měsíc bude v úplňku, projde Plejádami a setká se s Jupiterem. Od setmění je nad jihem Saturn. Nízko na ranní obloze je Merkur. Velmi vysoká bude nyní aktivita Slunce. Uvidíme polární záře? Komety večer ruší Měsíc a ráno to brzy nebude lepší. Na Bajkonuru došlo k poškození jediné rampy sloužící pro mise lodí Sojuz a Progress k ISS. ESA na následující roky posílila rozpočet. Před 500 lety se narodil český astronom Tadeáš Hájek z Hájku.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

Kométa C/2025 A6 Lemmon a Lomnický štít

Titul Česká astrofotografie měsíce za říjen 2025 obdržel snímek „Kométa C/2025 A6 Lemmon a Lomnický štít“, jehož autorem je astrofotograf Robert BarsaCitron je žlutý kyselý plod citroníku z druhu citrusovitých. Používá se nejen v potravinářství … A právě jméno tohoto plodu si vybrali naši

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

Kométa 3I/ATLAS

3I/ATLAS – medzihviezdna kométa na návšteve Medzihviezdna kométa 3I/ATLAS patrí medzi veľmi vzácnu skupinu objektov, o ktorých vieme, že do našej Slnečnej sústavy prileteli z iného hviezdneho systému. Pohybuje sa po silno hyperbolickej dráhe, takže ju pri ďalšom obehu už znovu neuvidíme – len raz preletí okolo Slnka a opäť zmizne do medzihviezdneho priestoru. Na zábere z ranných hodín 28. 11. 2025 dominuje zelenkastá kóma kométy v spodnej časti obrazu. Jemný prachový chvost sa rozlieva šikmo nahor medzi hviezdami, ktoré ostávajú ostré a nehybné – pekná pripomienka toho, že sledujeme rýchleho hosťa na pozadí vzdialeného hviezdneho poľa našej Galaxie. Aj keď 3I/ATLAS na oblohe nepatrí k najjasnejším kométam, možnosť zachytiť medzihviezdnu návštevníčku je výnimočná. Každý takýto objekt prináša jedinečný pohľad na materiál a históriu iných planetárnych systémov – a táto fotografia je malou “pamiatkou” na jej krátku zastávku v našej kozmickej „štvrti“. Už z voľby kompozície je jasné že som čakal trocha výraznejší chvost ???? Technické údaje: Vybavenie: SkyWatcher NEQ6Pro, GSO Newton 200/800 (200/600 F3) + Starizona Nexus 0.75×, Touptek ATR585M mono, AFW-M + Touptek LRGB filtre, Gemini EAF, guiding TS Off-axis + PlayerOne Ceres-C, SVBony 241 power hub, automatizovaná astrobúdka s mojím vlastným OCS (Observatory Control System). Software: NINA, Astro Pixel Processor, PixInsight, Adobe Photoshop. Expozície: L 20x60s, RGB 12×90 s, master bias, flats, darks, darkflats. Gain 150, Offset 300. 28.11.2025 Belá nad Cirochou, severovýchod Slovenska, bortle 4

Další informace »