Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Mars Global Surveyor: 25 000 oběhů Marsu

Mars Global Surveyor: 25 000 oběhů Marsu

V současné době je věnována zvýšená pozornost dvěma americkým robotům Spirit a Opportunity, zkoumajícím od ledna letošního roku povrch planety Mars. Nesmíme však zapomenout ani na evropskou sondu Mars Express a především na dvě americké sondy, které studují povrch rudé planety z oběžné dráhy již několik let.

MGS.jpg
Téměř "starousedlíkem" se stala sonda Mars Global Surveyor (MGS), postavená firmou Lockheed Martin. Sonda nedávno absolvovala již 25 000 oběhů kolem Marsu a těší se i nadále dobrému "zdraví". Její start se uskutečnil 7. 11. 1996. Na oběžnou dráhu kolem Marsu se dostala 12. 9. 1997, poté následovala úprava její dráhy a postupný přechod na dráhu operační. Dne 8. 3. 1999 byl zahájen výzkum planety. Sonda MGS vyslala na Zemi již více než 180 000 fotografií marťanského povrchu, poskytujících detailní informace. Více než 1000 z nich jsou cíleně zaměřené fotografie na vybranou zajímavou oblast. Na snímcích, pořízených kamerou MOC (Mars Orbiter Camera), jsou patrny detaily větší než 0,5 m.

1. 2. 2001 byla zahájena první prodloužená mise v trvání 14 měsíců. Nyní probíhá druhá prodloužená část mise. Protože všechny přístroje sondy jsou v naprostém pořádku, počítá se s dalším cyklem výzkumu (třetí prodloužená část mise bude zahájena v říjnu 2004). Kosmická sonda má ještě dostatečné zásoby pohonných látek pro potřebné korekce dráhy až do roku 2010.

Dalším "jubilantem" na oběžné dráze kolem Marsu je americká sonda Mars Odyssey (start 7. 4. 2001). Na oběžnou dráhu kolem Marsu byla navedena 24. 10. 2001 a mapování povrchu planety bylo zahájeno 19. 2. 2002. Dne 22. 5. 2004 sonda absolvovala již 10 000 oběhů kolem planety. Obě americké sondy - Mars Global Surveyor i Mars Odyssey - složí také jako retranslátory pro přenos dat z pojízdných robotů Spirit a Opportunity na Zemi.

Zdroj: spacedaily.com