Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Německý robot poletí na Mezinárodní kosmickou stanici

Německý robot poletí na Mezinárodní kosmickou stanici

ROKVISS.jpg
Pro německého výrobce kosmických robotů se stane nástup nového roku 2005 začátkem významného a dlouho očekávaného zkušebního období. Robot-manipulátor ROKVISS (Robotik-Komponenten Verifikation auf der ISS) o velikosti 50 cm, vybavený dvěma klouby, kovovým "prstem" a dvěma integrovanými kamerami, zahájí o vánocích svoji cestu na Mezinárodní kosmickou stanici ISS. Start se uskuteční 24. 12. 2004 z kosmodromu Bajkonur na palubě zásobovací lodi Progress M-51.

Ve druhé polovině ledna bude robot ROKVISS nainstalován na vnějším povrchu stanice ISS, kde bude muset prokázat svoji schopnost práce v podmínkách kosmického prostředí. Výrobce robota, německá organizace DLR, chce dokázat, že robota lze řídit ze Země v reálném čase a že je schopen pracovat v určitých situacích i automaticky.

"Jestli se nám to všechno povede, v budoucnu se pokusíme provádět ze Země i náročné a nebezpečné činnosti ve vesmíru, čímž bychom značně ulehčili práci kosmonautům. Tyto práce pak bude jednodušší provádět na dálku ze Země. Kromě toho se tak pro automatické mise do vzdálených oblastí vesmíru otevřou nové perspektivy díky použití inteligentních a neobyčejně pohyblivých robotů," vysvětluje Gerhard Herzinger, profesor Německé organizace pro letectví a kosmonautiku DLR v Oberpffafenhofenu poblíž Mnichova.

Počátkem prosince 2004 se německý robot ROKVISS podrobil úspěšným zkouškám na ruském kosmodromu Bajkonur. Dne 24. 12. 2004 odstartuje robot, umístěný na palubě další zásobovací lodi Progress M-51, pomocí nosné rakety Sojuz k Mezinárodní kosmické stanici. Ve druhé polovině ledna posádka stanice provede jeho montáž na pojízdnou plošinu vně stanice. Předpokládá se, že v březnu 2005 budou zahájeny komplexní zkoušky robota. Prověrky bude řídit německá organizace DLR, která rovněž vývoj robota rovněž financuje z prostředků Federálního ministerstva pro vzdělávání a výzkum.

Podrobnější informace naleznete například zde.

Zdroj: federalspace.ru