Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nosná raketa SOJUZ-2 připravena ke startu

Nosná raketa SOJUZ-2 připravena ke startu

sojuz2.jpg
Z ruské Samary byla na kosmodrom Pleseck odeslána nová nosná raketa SOJUZ-2. Odborníci ji označují za "budoucnost kosmonautiky" - je schopna vynést na oběžnou dráhu kolem Země mnohem větší náklad než dosavadní varianty rakety Sojuz. Zatím neexistuje ve světě analogická raketa v této třídě.

Ivan Tjurin - vývojový pracovník-zámečník - je na 100 % přesvědčen, že nová nosná raketa úspěšně odstartuje. Celý svůj život Tjurin montuje rakety - odtud pramení jeho přesvědčení o absolutním úspěchu. Poslední úpravy, poslední kontejnery s nezbytným vybavením. Nosná raketa SOJUZ-2 - podle mnohých budoucnost ruské kosmonautiky - je připravena k přesunu na místo startu.

SOJUZ-2 patří do nové třídy raket, které jsou lehčí a ekonomičtější. Příprava ke startu nebude vyžadovat 40 techniků, ale postačí 15 osob. Nový Sojuz bude mít podstatně vyšší nosnou kapacitu. A za to se draze platí - cena za 1 kg nákladu se pohybuje mezi 20 až 30 tisíci dolary. "Jestli současná raketa Sojuz-FG vynese na nízkou kruhovou oběžnou dráhu kolem Země náklad o hmotnosti 7,3 tuny, SOJUZ-2 bude schopen při startu z kosmodromu Pleseck dopravit na stejnou dráhu náklad o hmotnosti 11 tun," potvrzuje Nikolaj Kirilin, generální ředitel CSKB-Progress.

Všechny součásti nové rakety jsou ruského původu. A možná právě zde má svůj původ jiné pojmenování rakety "Rus".

Své výsadní postavení by si měla raketa SOJUZ-2 udržet nejméně 15 let, než se objeví konkurenční rakety. V příštích letech by měla nahradit současné ruské nosné rakety Sojuz. Již nyní probíhají jednání o případných startech rakety z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. Ale to je ještě vzdálená budoucnost. To nejdůležitější nyní je: doladit všechny systémy rakety SOJUZ-2 při prvním zkušebním letu. Ten je naplánován na 29. října 2004.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem