Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Prachová bouře očistila Spirit
Pavel Koten Vytisknout článek

Prachová bouře očistila Spirit

rover2_nasa_203.jpg
V místech působení roveru Spirit se přehnala prachová bouře. Během ní významně pokleslo množství dostupné energie. Krátce poté ale prudce narostlo a to dokonce na úroveň, která byla k dispozici zhruba před rokem. Bouře téměř dokonale očistila solární panely zanesené vrstvou prachu.

Prachové víry zvané "dust devil" jsou na Marsu poměrně časté. Jedna z nich se v uplynulých dnech přehnala na oblastí Columbia Hills v kráteru Gusev, kde už více než rok operuje robotický rover Spirit. Vědci zaznamenali, že se odehrává něco neobvyklého, když začaly mizet stopy, které kola roveru na povrchu zanechávají. Usoudili, že se jedná o prachovou bouři. A skutečně pak následoval dramatický pokles přísunu elektrické energie. Řídící tým se dokonce začal obávat, že bude muset omezit práci roveru. Bouře ovšem přešla a množství dostupné energie výrazně vzrostlo. Snímky samotných solárních panelů nyní ukazují, že panely jsou čisté!

Na začátku výpravy získával každý z roverů prostřednictvím solárních panelů 900 Whod energie. Časem se na panelech usazoval prach a množství energie klesalo. Před bouří získával Spirit asi 60% nominální hodnoty energie (tj. asi 540 Whod.). Tato hodnota v průběhu Solu 418, kdy bouře dosáhla maxima, poklesla na pouhých 350 Whod. Během bouře zřejmě prachový vír přešel přímo přes rover a "smetl" prach na roveru usazený, protože poté, co se atmosféra vyčistila, vyskočila produkce solárních panelů na 600 Whod. a v průběhu Solu 421 dokonce na 700 Whod. Naposledy měl Spirit k dispozici takové množství energie kolem Solu 80, tedy zhruba před rokem.

Rover Opportunity zaznamenal před několika měsíci podobné zvýšení produkce energie jako nyní Spirit. U tohoto roveru se zřejmě jednalo o kombinaci působení větru a mrazu.

Zdroj:Space.Com
Mars Exploration Rover Mission.

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.