Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Ruská raketo-kosmická firma RKK Eněrgija slaví 60. výročí založení

Ruská raketo-kosmická firma RKK Eněrgija slaví 60. výročí založení

RKK_logo.jpg
Ruská raketo-kosmická společnost RKK Eněrgija oslavuje tento pátek 60. výročí svého založení. Vedení společnosti plánuje do budoucna především průmyslové využívání Měsíce s cílem těžby izotopu helia 3 jako energetického zdroje budoucnosti, pilotovaný oblet Měsíce v modernizované kosmické lodi Sojuz, uvedení do provozu kosmického systému "Parom" a účast při pilotovaném letu na Mars. "První pilotovaný oblet Měsíce na palubě modernizované kosmické lodi Sojuz plánuje RKK Eněrgija uskutečnit již v roce 2012," prohlásil již dříve ředitel společnosti Nikolaj Sevasťjanov.

"Program průmyslového využívání Měsíce máme v plánu realizovat ve třech etapách. V první etapě bude realizován oblet Měsíce a přistání na jeho povrchu při použití již dobře vyzkoušených technologií při sériové výrobě nosných raket, a také na modernizovaných kosmických lodích Sojuz," říká Sevasťjanov.

Podle jeho názoru v první etapě tříčlenná posádka uskuteční oblet Měsíce. "Modernizovaná kosmická loď Sojuz bude po startu nejdříve připojena k Mezinárodní kosmické stanici ISS, kde se kosmonauti připraví k realizaci celé mise. Mezi tím těžká raketa Proton dopraví na oběžnou dráhu kolem Země (do blízkosti kosmické stanice) urychlovací blok DM, který sériově vyrábí právě společnost RKK Eněrgija. K urychlovacímu bloku bude ještě před startem připojen obytný úsek z kosmické lodi Sojuz. K tomuto urychlovacímu bloku se kosmická loď Sojuz po odpojení od ISS připojí. Urychlovací blok DM pak zajistí navedení celé sestavy směrem k Měsíci," informoval Sevasťjanov.

Po obletu Měsíce se posádka vrátí na Zemi ve zdokonaleném návratovém modulu, vybaveném vylepšeným systémem tepelné ochrany. Ruská kosmická loď Sojuz bude po modernizaci schopna pobývat na oběžné dráze až 1 rok, létat k Měsíci a na zpáteční cestě přímo vstupovat do zemské atmosféry druhou kosmickou rychlostí, tj. 11,2 km/s.

"Kosmická loď Sojuz, zdokonalená využitím nejnovějších technologií, se tak stane univerzální kosmickou lodí. Na rozdíl od doposud používaných kosmických lodí Sojuz TMA, které se mohou nacházet na oběžné dráze ve spojení s kosmickou stanicí maximálně půl roku, její modernizovaná varianta zvládne expedici v délce 360 dnů," doplňuje Sevasťjanov.

Podle jeho slov univerzálnost nové kosmické lodi spočívá v tom, že může být používána nejen pro lety k Mezinárodní kosmické stanici ISS, ale i k letům na Měsíc a zpět. "Hlavní rozdíl této nové varianty kosmické lodi ve srovnání se Sojuzem TMA spočívá v tom, že tepelná ochrana přistávacího modulu bude tlustší a pevnější, aby byla schopna zajistit bezpečné přistání posádky při návratu od Měsíce a do zemské atmosféry vstoupit druhou kosmickou rychlostí," říká Sevasťjanov. Po své modernizaci si nová kosmická loď zachová pouze svůj vnější tvar. K ISS poprvé odstartuje v roce 2008 (bez zesíleného tepelného štítu).

Současná kosmická loď Sojuz TMA je například vybavena pěti různými radiotechnickými systémy, což znamená, že na její palubě je instalováno 5 různých těžkopádných a hmotných vysílačů, 5 přijímačů a 5 zesilovačů, vyvinutých v 70. letech minulého století na analogovém základě. Digitální technologie umožní spojit tyto systémy v jeden kompaktní celek.

Další změnou bude instalace velmi lehkého a spolehlivého počítače, což společně s dalšími úpravami umožní konstruktérům zvětšit volný objem. To povede ke zvýšení komfortu pro posádku a ke zvýšení množství převáženého nákladu. Přemístěním hlavního řídícího palubního počítače z přístrojového úseku do návratového modulu jej bude možné použít vícekrát, čímž dojde ke snížení finančních nákladů. Díky modernizaci bude moci tvořit posádku kosmické lodi Sojuz pouze jeden pilot a dva "pasažéři".

Parom.jpg

Podle vyjádření Nikolaje Sevasťjanova plánuje RKK Eněrgija zkonstruovat na základě modernizované kosmické lodi Sojuz meziorbitální kosmický tahač "Parom" pro mnohonásobné použití, který by měl v roce 2009 nahradit jednorázové zásobovací lodě typu Progress.

"Kosmický tahač Parom bude zkonstruován na základě nové kosmické lodi Sojuz. Bude se používat pro přepravu velkých transportních kontejnerů k Mezinárodní kosmické stanici, na jejichž palubě bude možné najednou přepravit od 4 do 12 tun nejrůznějšího nákladu, a to v závislosti na použité nosné raketě Sojuz nebo Proton. Pro srovnání: maximální náklad, který je možné dopravit na kosmickou stanici ISS pomocí v současné době používaných zásobovacích lodí Progress, dosahuje přibližně 2,5 tuny," doplňuje Sevasťjanov. Podle Sevasťjanova uvedení mnohonásobně použitelného systému Parom do provozu povede ke snížení finančních nákladů na dopravu nákladu na palubu kosmické stanice 3krát až 4krát.

Životnost kosmického tahače Parom by měla dosahovat až 15 let. Bude vybaven vlastními raketovými motory a panely slunečních baterií, a také bude osazen nádržemi s dobře skladovatelnými složkami pohonných látek. Kromě hermetických kontejnerů může přepravovat na plánované oběžné dráhy také velkorozměrové nehermetizované platformy s vědeckým vybavením.

Předpokládá se, že Parom bude vybaven dvěma stykovacími uzly. Jeden bude určen pro připojování zásobovacích kontejnerů, druhý pak pro spojení s kosmickou stanicí.

RKK Eněrgija byla založena v roce 1946 jako OKB-1 (později používala také označení CBKEM nebo NPO Eněrgija). U jejího zrodu stál Sergej Pavlovič Koroljov. V jejích konstrukčních kancelářích se zrodila první umělá družice Země, první automatické kosmické sondy k Měsíci, k Venuši a k Marsu, pilotované kosmické lodě a kosmické stanice. Hlavní část firmy se nachází v podmoskevském městě Koroljov (bývalý Kaliningrad, přejmenovaný v roce 1996 na počest zakladatele společnosti).

Hlavními akcionáři RKK Eněrgija jsou vláda Ruské federace (38,22 %), OOO Investiční společnost "Razvitije" (17,25 %), skupina společností "Kaskol" (10 %) a Závod experimentálního strojírenství (3 %).

Tolik informace z publikovaného článku. Uvidíme, jaký bude osud plánovaných projektů. Popřejme jubilující firmě mnoho úspěšných projektů do dalších let.