Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Rusko plánuje falešnou misi na Mars

Rusko plánuje falešnou misi na Mars

Plánovaná základna na Marsu. Autor: NASA.
Plánovaná základna na Marsu.
Autor: NASA.
Více než rok bude 6 mužů uzavřeno v kopii vesmírného modulu. Ruský institut lékařství a biologie chce zjistit, jaký vliv bude mít na psychiku posádky případná mise na Mars.

Během 500 dnů falešné mise na Mars budou mít dobrovolníci jen omezené množství zásob - asi 5 tun potravin a kyslíku a 3 tuny vody. Mezi dobrovolníky bude i lékař. Experiment budou účastníci moci opustit pouze z velmi závažných lékařských nebo psychických důvodů. "Samozřejmě, i nás velmi zajímají výsledky," řekla Dolores Beasley, mluvčí NASA.

Projekt není vyhrazen pouze pro Rusy. Mohou se ho zúčastnit i jiné národnosti. "Informovali jsme naše americké kolegy, že plánujeme začátek imitace pilotovaného letu na Mars za účasti dobrovolníků na rok 2006," řekl Jevgenij Iljin, z Ruského institutu během nedávného pracovního setkání rusko-americké skupiny v Moskvě.

Astronauti NASA se nyní zúčastňují na palubě ISS šestiměsíčních misí, i když ruská strana se snaží jejich trvání prodloužit alespoň na rok. Podle Iljina všechny lékařské a biologické experimenty na mezinárodní kosmické stanice směřují k budoucím dálkovým letům.

Bývalý ruský kosmonaut Valerij Poljakov drží rekord pro nejdelší souvislý pobyt v kosmickém prostoru. V letech 1994 až 1995 strávil na ruské orbitální stanici MIR celkem 438 dní. Podle něj se plánovaného experimentu nezúčastní ženy.

Zdroj: www.space.com