Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sojuz TMA-13 odstartoval k ISS
Petr Kubala Vytisknout článek

Sojuz TMA-13 odstartoval k ISS

Start Sojuzu TMA-13 k ISS dne 12. října 2008
V neděli 12. října v 9:01 ráno našeho času odstartovala k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) ruská kosmická loď Sojuz TMA-13. Na palubě jsou dva členové stálé posádky stanice a další kosmický turista. K ISS dorazí Sojuz v úterý 10:33 SELČ (živě na NASA TV).

Nová posádka ISS

Na palubě Sojuzu TMA-13 jsou dva noví členové stálé posádky Mezinárodní kosmické stanice Jurij Valentinovič Lončakov a Edward Michael Fincke. Třetí sedadlo v Sojuzu obsadí kosmický turista Richard Allen Garriott.

Posádka Sojuzu TMA-13
Obrázek: posádka Sojuzu TMA-13. Zleva: Richard A. Garriott, Jurij V. Lončakov a Edward M. Fincke

Pro třiačtyřicetiletého Jurije V. Lončakova se jedná o třetí let do vesmíru. V dubnu 2001 se vydal k ISS na palubě raketoplánu Endeavour, o rok později ruským Sojuzem. Jeho americký kolega Edward Michael Fincke (* 1967) se sice vydal do vesmíru teprve podruhé, za to však od dubna do října 2004 tvořil základní posádku Mezinárodní kosmické stanice.

Další kosmický turista

Nejsledovanějším mužem na palubě Sojuzu je ale Richard Allen Garriott, který se stal v pořadí šestým kosmickým turistou. Současná praxe je taková, že dva ze tří členů stálé posádky ISS létají k ISS v ruské lodi Sojuz. Třetího člena pak dopravuje do vesmíru americký raketoplán. Kapacita ruského Sojuzu jsou ale tři kosmonauti. Třetí volné sedadlo tak Rusko "prodává" evropským astronautům, kteří se do vesmíru vydávají pod hlavičkou Evropské kosmické agentury (ESA), nebo movitým kosmickým turistou. Za několikadenní cestu do vesmíru přitom každý z nich zaplatí odhadem asi 20 milionů dolarů. Prvním kosmickým turistou se v roce 2001 Američan Dennis Tito, posledním pak vloni Američan s maďarským původem Charles Simonyi.

Otec astronaut

Richard A. Garriott se narodil v roce 1961 a pracoval především v počítačových firmách. Přestože se do vesmíru vydává poprvé, má to takříkajíc v krvi. Jeho otec Owen Kay Garriott byl totiž astronautem, který se do vesmíru vydal dvakrát a to v letech 1973 a 1983.

Richard A. Garriott pobude na Mezinárodní kosmické stanici několik dní a poté se vrátí na Zemi společně se současnými dvěma členy stále posádky, kterými jsou Rusové Sergej A. Volkov a Oleg D. Kononěnko. Přistání lodi Sojuz TMA-12 se očekává 24. října. Sojuz TMA-12 byl půlroku u stanice ukotven jako záchranný člun. Nyní ho na této pozici vystřídá na další půlrok loď Sojuz TMA-13.

Klíčové přistání

Přecházející dvě přistání ruské lodi Sojuz TMA málem skončily katastrofou. Kosmická loď přešla na balistickou dráhu a přistála desítky kilometrů daleko od plánovaného místa. Posádka přitom musela vydržet větší přetížení než je obvyklé. Důvod zůstával pro ruské odborníky dlouho velkou záhadou. Nedávno přišli Rusové s vysvětlením, že za vším je plazma, nacházející se v okolí ISS, jenž poškodila rozbušné šrouby Sojuzu TMA. Jejích odpálením se loď před vstupem do atmosféry rozdělí na tří části. To se ale při posledních dvou letech nestalo.

Zdroj: astro.zeto.czest.pl