Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sonda MESSENGER uskutečnila korekci dráhy

Sonda MESSENGER uskutečnila korekci dráhy

messengerearth.jpg
18. listopadu se uskutečnila již třetí korekce dráhy sondy MESSENGER od jejího startu 3. 8. 2004. Cílem bylo nepatrně snížit rychlost sondy a nasměrovat ji do blízkosti Země, kolem níž prolétne 2. 8. 2005.

Raketový motor sondy pracoval 48 sekund, čímž došlo ke změně rychlosti o 3,2 m/s vzhledem ke Slunci. Sonda se nyní pohybuje kolem Slunce rychlostí 99 827 km/hod. Manévr se uskutečnil ve vzdálenosti 36,7 miliónu km od Země a všechny přístroje sondy fungují "normálně". Počítač sondy reagoval již na více než 15 000 příkazů z řídícího střediska.

MESSENGER (MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging) je americkou sondou, jejímž úkolem je detailní studium nejbližší planety ke Slunci - planety Merkur. Než však bude "zaparkována" na oběžné dráze kolem Merkuru, čeká ji ještě dlouhá cesta. Po průletu kolem Země (2. 8. 2005) ve vzdálenosti 2 364 km od jejího povrchu zamíří směrem k Venuši. Kolem této planety prolétne 24. 10. 2006 a 6. 6. 2007. Během gravitačních manévrů se přiblíží k povrchu Venuše na vzdálenost 3 368 km v prvním případě a na 300 km v případě druhém. Posléze zamíří ještě více do vnitřních oblastí sluneční soustavy a třikrát prolétne nad povrchem Merkuru, pokaždé ve výšce 200 km. Průlety se uskuteční v následujících termínech: 14. 1. 2008, 6. 10. 2008 a 30. 9. 2009. Teprve 18. 3. 2011 bude sonda MESSENGER navedena na oběžnou dráhu kolem cílové planety a bude pokračovat v jejím dlouhodobém průzkumu.

Slnko AR2871

Slnko-oblasť AR2871 dva dni po erupcii.