Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  SPUTNIK 1 - 47. výročí startu

SPUTNIK 1 - 47. výročí startu

sputnik1.jpg
Právě dnes, 4. 10. 2004, uplynulo již 47 let od vypuštění první umělé družice Země SPUTNIK 1. Tato sovětská družice byla pracovně označovaná jako "SP-1" (Sputnik prostějšij - nejjednodušší družice). První družice byla dopravena na oběžnou dráhu pomocí nosné rakety R-7 při startu z kosmodromu, který později obdržel název Bajkonur.

První umělá družice Země měla tvar koule o průměru 58 cm a hmotnost 83,6 kg. Byla opatřena čtyřmi tyčovými anténami o délce 2,4 a 2,9 m. 295 sekund po startu se družice spojená s centrálním stupněm rakety dostala na eliptickou oběžnou dráhu s perigeem 288 km a s apogeem 947 km. 315 sekund po startu se družice oddělila od druhého stupně rakety a její radiové signály uslyšel téměř celý svět.Sputnik 1 obíhal kolem Země do 4. 1. 1958, tedy 92 dny; absolvoval celkem 1440 oběhů kolem Země a jeho vysílač byl v činnosti dva týdny. Kosmická éra lidstva byla zahájena.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem