Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Střídání posádek na ISS

Střídání posádek na ISS

ISS
Dne 18. 10. 2003 v 05:38:03 UT odstartovala z kosmodromu Bajkonur nosná raketa Sojuz-FG, která na oběžnou dráhu kolem Země dopravila kosmickou loď Sojuz TMA-3. Její posádku tvoří Alexandr J. Kaleri (Rusko), Michael C. Foale (USA) a Pedro Duque (Španělsko). První dva členové posádky převezmou "štafetu" na palubě Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nová, v pořadí již osmá posádka přestoupila na palubu ISS 20. 10. 2003, kde stráví přibližně 200 dnů.

Současná posádka ve složení Jurij J. Malenčenko (Rusko) a Edward T. Lu (USA) - start 26. 4. 2003 - se vrátí zpět na Zemi v úterý 28. 10. 2003 na palubě "starého" Sojuzu TMA-2. Společně s nimi se vrátí i španělský kosmonaut Pedro Duque, který se vydal do vesmíru ke krátkodobému letu již podruhé (poprvé to bylo v říjnu 1998 na palubě raketoplánu Discovery F-25). Během týdenního pobytu na ISS se bude věnovat geofyzikálním výzkumům, biotechnologickým experimentům, technickým a technologickým experimentům, a především lékařsko-biologickým výzkumům. Na programu je uskutečnění celkem 21 různých experimentů.

Vzhledem k tomu, že lety amerických raketoplánů budou obnoveny nejdříve v září 2004, zásobování stanice ISS a výměna posádek bude záviset především na Rusku. Avšak nedostatek finančních prostředků na kosmonautiku se projevuje již nyní. Na přelomu listopadu a prosince měl být vypuštěn další Progress se zásobami pro novou posádku. Jeho start se uskuteční nejdříve v lednu 2004. Posádka stanice však strádat nebude. Na palubě ISS je zatím dostatek potravy, vody, kyslíku i pohonných hmot. Na rok 2004 se plánují starty maximálně 5 zásobovacích lodí Progress. Dosavadní jednání představitelů Rosaviakosmosu a NASA ohledně dodatečného financování startů ruských zásobovacích lodí nevedla ke konkrétním závěrům. Administrátor NASA Sean O´Keefe prohlásil, že NASA bude dělat vše pro obnovení letů raketoplánu v co nejkratší době.

Určité zlepšení v zásobování stanice ISS by mohlo nastat po vypuštění evropského zásobovacího modulu ATV (Automated Transfer Vehicle). Jedná se o modul se startovní hmotností 20,7 tuny, délkou 10,3 m a průměrem 4,5 m. Start bude zajišťován pomocí nosné rakety Ariane 5ES. První start modulu s názvem Jules Verne by se mohl uskutečnit v září 2004. K ISS se připojí ze strany ruského modulu Zvězda. Na palubě modulu ATV bude možno umístit až 7,5 tuny nákladu. Předpokládá se jeden start ročně.

A na závěr ještě jedna zajímavost. Posádky se na stanici ISS střídají přibližně po půlročních pobytech, při nichž je nutno věnovat pozornost také osobní hygieně. Jednou z procedur, odlišných od podmínek na Zemi, je například mytí hlavy. Protože na ISS není klasická sprcha ani umývadlo, kosmonauti používají speciální šampony, které nevyžadují jejich smytí vodou. Velmi dobrý je ruský šampon značky Aelita. Z 90 % se skládá z výtažků nejrůznějších bylin. Léčí a vyživuje pokožku na hlavě. Proto při jeho používání nikdy nevznikají lupy. Po umytí vlasů se zbytky šamponu lehce odstraní pomocí vlhkého ubrousku nebo ručníku.

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci

Pohyb tieňa Zeme a Mesiaca voči hviezdnemu pozadiu

Pohyb tieňa Zeme a Mesiaca počas zatmenia pozorovateľný v priebehu 90 minút. Modrá hviezda vpravo dolu je 53 Sgr.