Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Tajný raketoplán přistál po 718 dnech ve vesmíru

Tajný raketoplán přistál po 718 dnech ve vesmíru

Bezpilotní raketoplán X-37B po ukončení mise OTV-4
Autor: USAF

Tajnůstkářský raketoplán X-37B letectva USA přistál na přistávací dráze Kennedyho kosmického střediska (Kennedy Space Center, KSC) v neděli 7. května 2017 po rekordním letu trvajícím 718 dnů, které strávil na oběžné dráze kolem Země. Jednalo se o čtvrtý let (Orbital Test Vehicle, OTV) bezpilotního automatického vojenského prostředku a zároveň o první přistání kosmoplánu X-37B na KSC.

Přistání raketoplánu v rámci mise OTV-4 znamená další úspěch programu X-37B a USA,“ říká Lt. Col. Ron Fehlen, manažer programu X-37B. „Tato mise znovu vedla k prodloužení doby pobytu na oběžné dráze a znamenala první přistání raketoplánu na Floridě. Velmi jsme potěšeni výkonem kosmického prostředku a jsme nadšeni informacemi shromážděnými k podpoře vědeckých a vesmírných společenství. Jsme nesmírně hrdí na obětavost a tvrdou práci celého týmu.“

Miniraketoplán X-37B odstartoval na oběžnou dráhu kolem Země 20. 5. 2015 na poněkud utajovanou misi. Start byl dobře propagován (a živě přenášen na internetových stránkách), avšak k přistání došlo bez jakéhokoliv oznámení, s výjimkou sonického (aerodynamického) třesku, který ohlásil přílet raketoplánu a překvapil obyvatele v okolí floridského vesmírného pobřeží.

Americké letectvo publikovalo již před startem, že raketoplán ponese experimentální elektrický pohonný systém za účelem zkoušek na oběžné dráze a výzkumné zařízení nazvané Materials Exposure and Technology Innovation in Space (METIS), které umožní vystavení vzorků materiálů působení kosmického prostředí a připraví na více než deset roků podobný výzkumný program na palubě Mezinárodní kosmické stanice ISS.

Co dalšího kromě uvedených informací dělal X-37B na oběžné dráze však není známo. Letectvo USA informovalo v tiskové zprávě, že miniraketoplán je „experimentální výzkumný program k předvedení technologií pro spolehlivé, znovu použitelné bezpilotní vesmírné zkušební platformy pro vojenské letectvo USA.“ Některé experimenty, jak se předpokládá, měly za úkol shromažďování špionážních informací.

Bezpilotní raketoplán X-37B po ukončení mise OTV-4 Autor: Secretary of the Air Force Public Affairs
Bezpilotní raketoplán X-37B po ukončení mise OTV-4
Autor: Secretary of the Air Force Public Affairs
Nadšenci pro sledování satelitů byli schopni monitorovat změny oběžné dráhy raketoplánu v čase v průběhu celé jeho mise. Mnohonásobně použitelný kosmoplán je zkonstruován pro starty pomocí nosných raket jako u vypouštění satelitů a k přistání na letišti podobně jako letadlo nebo v minulosti americké raketoplány Space Shuttle. Raketoplán OTV o hmotnosti 4 990 kilogramů postavila firma Boeing; jeho velikost odpovídá zhruba čtvrtině velikosti raketoplánu již zrušeného programu Space Shuttle. Původně jej vyvíjela NASA, avšak v roce 2004 byl jeho další vývoj převeden pod organizaci Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA).

Všechny čtyři mise raketoplánu OTV startovaly z kosmodromu Cape Canaveral na Floridě, předcházející tři mise končily přistáním na Vandenberg Air Force Base v Kalifornii. K misi OTV-1 startoval raketoplán X-37B 22. 4. 2010, let byl ukončen 3. 12. 2010 po absolvování 224 dnů na oběžné dráze. Mise OTV-2 trvala 468 dnů, při misi OTV-3 strávil miniraketoplán ve vesmíru 674 dny.

Letectvo USA oznámilo, že již připravuje pátý start miniraketoplánu X-37B (OTV-5). Start se uskuteční z kosmodromu Cape Canaveral na Floridě ještě v průběhu roku 2017.

[2] spaceref.com

Štítky: X-37b

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.