Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Vědci odhalili vzorky z planetky Bennu zachycené sondou OSIRIS-REx
Adam Denko Vytisknout článek

Vědci odhalili vzorky z planetky Bennu zachycené sondou OSIRIS-REx

Otevřená odběrná hlava sondy OSIRIS-REx se vzorky z planetky Bennu

Ve středu 11. října agentura NASA zveřejnila vůbec první náhled na dopravené vzorky z planetky (101955) Bennu, která je 4,5 miliardy let stará. Těleso tak můžeme považovat za časovou schránku z dob vznikající Sluneční soustavy. V minulosti podobné asteroidy narážely do Země, čímž sem zanesly různé sloučeniny, přičemž některé z nich, jako například voda a uhlík, jsou přímo kritické pro vznik našeho života.

NASA realizovala misi, jejíž cílem bylo jednu takovou planetku prozkoumat zblízka a odebrat vzorky z jejího povrchu. Mise dostala jméno OSIRIS-REx. Za cíl byl vybrán právě asteroid Bennu, a to mimo jiné díky obsahu cenných materiálů, zachovalému stavu, a také například i blízkosti k oběžné dráze Země. Sondě se celá mise podařila, planetku prozkoumala a odebrala cenné vzorky z jejího povrchu, které byly nedávno úspěšně doručeny na Zemi. Po dopadu do solné pánve v americkém Utahu bylo pouzdro odvezeno do Johnsonova střediska v Houstonu (Texas), kde se odehrál jeden z nejzajímavějších okamžiků celé mise, a sice otevření kapsle a odhalení získaných vzorků.

Snímky ukazují asi 250 gramů nasbíraného materiálu z uhlíkatého asteroidu. Celé otevírání probíhalo v čisté místnosti postavené vyloženě pro tuto misi. Vzorky jsou totiž pro vědu opravdu významné a budou předmětem výzkumů po dobu několika dekád. Nesmí tak být za žádných okolností kontaminovány pozemskými vlivy. Na vědce také čekalo “překvapení”. Na vnějším povrchu odběrné hlavy bylo nalezeno nemalé množství bonusového materiálu z Bennu. To také zpomalilo otevírání samotného kontejneru a další průzkum vzorků. Prvotní analýzy potvrdily výskyt vody a uhlíku ve vzorcích.

Experti následně provedli měření pomocí několika přístrojů včetně skenovacího elektronového mikroskopu. Dále byly pomocí rentgenové tomografie vytvořeny 3D modely částic, v nichž lze zobrazit jejich průřezy. Nyní následuje období analýz, během něhož budou vědci v nadcházejících letech zkoumat a experimentovat se vzorky. Vědecké týmy z celého světa mohou nyní navrhovat experimenty, pro které je NASA připravena poskytnout část materiálu z Bennu. Vědci tím získají informace ohledně tvorby planet a celé Sluneční soustavy jako takové.

Blízký pohled na dovezené vzorky Autor: NASA TV
Blízký pohled na dovezené vzorky
Autor: NASA TV

[1] kosmonautix.cz

Adam Denko

Adam Denko se narodil v roce 2007 v Praze a nyní studuje na osmiletém gymnáziu v Berouně. Volný čas tráví především astronomií a astrofotografií, která ho upoutala již ve 13 letech. Za každé jasné noci sbírá fotony ze vzdálených kosmických objektů. Snímky následně vkládá na webové stránky, čímž ostatním ukazuje, jak fascinující vesmír vskutku je. Svůj oblíbený vědní obor se snaží popularizovat pomocí sociálních sítí a psaním článků na web a Instagram ČAS. Je zakladatelem Discord serveru AstroConnect, jenž si klade za cíl propojit mladé zájemce o astronomii z České a Slovenské republiky. Laureát Ceny Jindřicha Zemana za astrofotografii 2022 junior.

Štítky: OSIRIS-REx, Vzorky, Analýza vzorků, Bennu