Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Z Evropy ke hvězdám aneb kosmonautika evropských států

Z Evropy ke hvězdám aneb kosmonautika evropských států

Československý kosmonaut Vladimír Remek.
k 30.výročí kosmického letu Vladimíra Remka

Hvězdárna a planetárium České Budějovice připravila na termín od 3. do 14.března 2008 výstavu Z EVROPY KE HVĚZDÁM aneb KOSMONAUTIKA EVROPSKÝCH STÁTŮ. Výstava představí evropskou kosmonautiku na velkoformátových barevných snímcích, na modelech ze soukromých sbírek i prostřednictvím originálních exponátů z kosmického letu Vladimíra Remka zapůjčených Vojenským historickým ústavem Praha.

Prvních sedmnáct let vývoje kosmonautiky se posádky pilotovaných kosmických letů rekrutovaly pouze z občanů tehdejšího SSSR a USA. Prvním kosmonautem „třetí země“ se stal v roce 1978 Vladimír Remek, občan tehdejšího Československa na palubě sovětské orbitální stanice Saljut 6. Dosud do vesmíru odstartovalo 467 kosmonautů, z toho 48 kosmonautek, z 36 států světa, včetně mezinárodních posádek.

Česká republika jako pokračovatel bývalého Československa se může vykázat dosti bohatou tradicí kosmického výzkumu. Československo bylo velmi aktivním členem mezinárodního programu Interkosmos. V současnosti je pro rozvoj českých aktivit spojených s kosmonautikou klíčová především mezinárodní spolupráce v rámci Evropy, na které společně pracují všechny členské státy Evropské unie a Evropské kosmické agentury ESA. Spolupráce s ESA od roku 1996 má pro Českou republiku zásadní důležitost. Plnohodnotné členství České republiky v ESA se očekává v roce 2009.

Od startu prvního československého kosmonauta a českobudějovického rodáka Vladimíra Remka letos 2. března uplynulo 30 let (1978 – 2008). Zatím se sice do kosmu další český občan nepodíval, avšak český kosmický program neskončil, naopak, pokračuje a dynamicky se rozvíjí. Garantem bude plnohodnotné členství ČR v ESA.

Výstava stručně připomíná též zahraniční kosmonauty hlásící se k československým kořenům včetně „prvního Jihočecha na Měsíci“ Eugena Cernana.

Výstavu můžete shlédnout v hale Hvězdárny a planetária České Budějovice na Zátkově nábřeží od 3. do 14. března 2008, otevřeno je v pracovní dny od 9:00 do 16:00 hodin, a nadto výjimečně i v sobotu 8. března od 12:00 do 18:00 hodin a v neděli 9. března 2008 od 10:00 do 16:00 hodin. V sobotu 8. března a v neděli 9. března bude výstava doplněna promítáním filmů z oblasti kosmonautiky.

Výstavu připravili pracovníci Hvězdárny a planetária České Budějovice s pobočkou na Kleti

Hvězdárna a planetárium České Budějovice
Zátkovo nábřeží 4
370 01 České Budějovice
tel. 386 352 044
www.hvezdarnaCB.cz

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci