Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa 209P/LINEAR radarem

Kometa 209P/LINEAR radarem

Jádro komety 209P/LINEAR osahané radioteleskopem Arecibo Autor: Arecibo Observatory/NASA/Ellen Howell, Patrick Taylor
Jádro komety 209P/LINEAR osahané radioteleskopem Arecibo
Autor: Arecibo Observatory/NASA/Ellen Howell, Patrick Taylor
Komety se do blízkosti Země nedostávají zase až tak často, nadto aby se staly cílem radarového výzkumu. Nyní se tak ale stalo a můžeme přinést radarové snímky jádra komety 209P/LINEAR.

Kometa se dostala do hledáčku radioteleskopu Arecibo ve dnech 23.-27. května 2014. Pomocí něj se zjistilo, že jádro komety má rozměry 2,4 x 3 kilometry, což odpovídá odhadům učiněným předem z optických pozemských pozorování. Kometa byla objevena v roce 2004 v rámci projektu LINEAR (a je i "zodpovědná" za meteorický roj Camelopardalid, pozorovaný v květnu 2014).

Na radarových snímcích jsou patrny některé útvary na povrchu jádra této vlasatice, pravděpodobně něco jako horské hřebeny a útesy, či něco podobného. Za posledních šestnáct let bylo radarově zkoumáno pouze šest komet, a tyto snímky jsou nejdetailnější radarová zobrazení kometárního jádra pořízené ze Země - mají vertikální rozlišení pouhých 7,5 metru na pixel! V následujících týdnech proběhne ještě detailní analýza všech pořízených snímků.

Rotace jádra komety byla určena předem C. Hergenrotherem pomocí 1,8-m WATT teleskopu v Arizoně na 11 hodin. Kometa patří do Jupiterovy rodiny komet a její dráha ji přivádí do blízkosti Země každých pět let. Ale i tak se není čeho bát, protože se k Zemi může přiblížit na "pouhých" 8,3 milionu kilometrů. Nicméně mimo dosah radarů bude nejméně následujících padesát let.

Zdroj: Universities Space Research Association
Převzato z www.komety.cz

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci