Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kometa 209P/LINEAR radarem

Kometa 209P/LINEAR radarem

Jádro komety 209P/LINEAR osahané radioteleskopem Arecibo Autor: Arecibo Observatory/NASA/Ellen Howell, Patrick Taylor
Jádro komety 209P/LINEAR osahané radioteleskopem Arecibo
Autor: Arecibo Observatory/NASA/Ellen Howell, Patrick Taylor
Komety se do blízkosti Země nedostávají zase až tak často, nadto aby se staly cílem radarového výzkumu. Nyní se tak ale stalo a můžeme přinést radarové snímky jádra komety 209P/LINEAR.

Kometa se dostala do hledáčku radioteleskopu Arecibo ve dnech 23.-27. května 2014. Pomocí něj se zjistilo, že jádro komety má rozměry 2,4 x 3 kilometry, což odpovídá odhadům učiněným předem z optických pozemských pozorování. Kometa byla objevena v roce 2004 v rámci projektu LINEAR (a je i "zodpovědná" za meteorický roj Camelopardalid, pozorovaný v květnu 2014).

Na radarových snímcích jsou patrny některé útvary na povrchu jádra této vlasatice, pravděpodobně něco jako horské hřebeny a útesy, či něco podobného. Za posledních šestnáct let bylo radarově zkoumáno pouze šest komet, a tyto snímky jsou nejdetailnější radarová zobrazení kometárního jádra pořízené ze Země - mají vertikální rozlišení pouhých 7,5 metru na pixel! V následujících týdnech proběhne ještě detailní analýza všech pořízených snímků.

Rotace jádra komety byla určena předem C. Hergenrotherem pomocí 1,8-m WATT teleskopu v Arizoně na 11 hodin. Kometa patří do Jupiterovy rodiny komet a její dráha ji přivádí do blízkosti Země každých pět let. Ale i tak se není čeho bát, protože se k Zemi může přiblížit na "pouhých" 8,3 milionu kilometrů. Nicméně mimo dosah radarů bude nejméně následujících padesát let.

Zdroj: Universities Space Research Association
Převzato z www.komety.cz

Snímek komety C/2017 K2 (PANSTARRS) v souhvězdí Hadonoše. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšen, sever je nahoře, východ vlevo. Vzdálenost od Země byla 2.435 au, od Slunce 3.148 au. Silný svit Měsíce a vysoká oblačnost.