Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam online přenosu přistání kosmické lodi Sojuz
Vít Straka Vytisknout článek

Záznam online přenosu přistání kosmické lodi Sojuz

Návratový modul Sojuzu dosedá do zasněžené stepi
18. března ve 12:24 SEČ v Kazachstánu dosednul návratový modul kosmické lodi Sojuz TMA-16 s kosmonauty Jeffem Williamsem a Maximem Surajevem, kteří strávili půl roku na stanici ISS. Přenos zde začal v 11:30.

Více videí z přistání i předcházejících událostí naleznete zde.

Surajev a Williams po opuštění modulu
NASA TV by měla v blízké době vysílat videozáznamy záchranných operací v místě přistání. Nenechte si zajímavé záběry ujít, přenos tímto končí, děkujeme za vaši pozornost.

12:31 Posádky záchranných helikoptér za chvíli otevřou poklop modulu a "vysvobodí" posádku. Od odpojení Sojuzu od stanice se nevyskytly žádné potíže, přistání proběhlo normálně. Větry v místě přistání se díky otevřenému hlavnímu padáku postaraly o lehkou dislokaci návratového modulu.

12:25 Návratový modul kosmické lodi Sojuz TMA-16 právě bezpečně dosedl ve stepi severně od města Arkalyk v Kazachstánu.

12:23 Sojuz je už jen kilometr nad zemí.

12:17 Záchranné síly v místě přistání ohlásily vizuální i rádiový kontakt se Sojuzem, vše jde podle plánu.

Řídící středisko v Moskvě sleduje sestup Sojuzu
Od návratového modulu se oddělil již nepotřebný tepelný štít, dojde i na vypuštění zbylého paliva. Do přistání zbývá osm minut.

12:14 K plánovanému místu přistání dorazilo pět záchranných helikoptér MI-8. Další se pohybují v okolí.

12:10 Spojení opět navázáno, vše jde podle plánu, za chvíli Sojuz již otevře stabilizační padák.

12:08 Nyní je spojení ztraceno úplně, což je však při návratu typické.

12:05 Návratový modul je obalen žhavou plazmou kvůli tření o atmosféru ve vysoké rychlosti, takže komunikace s posádkou je velmi problematická a nekvalitní. Při návratu raketoplánů je spojení zajištěno sítí satelitů, což se u lodí Sojuz nepraktikuje.

11:58 Ruské řídící středisko právě potvrdilo bezproblémovou separaci modulů, Sojuz za malou chvíli vstoupí do atmosféry.

11:55 Posádka zavírá hledí přilb skafandrů a připravuje se na vstup do atmosféry.

11:51 Všechny systémy Sojuzu jsou v dobrém stavu. Do atmosféry Sojuz vstoupí asi ve 12 hodin, několik minut předtím provedou pyrotechnické šrouby separaci tří modulů, tvořících Sojuz. Dva shoří v atmosféře, návratový s posádkou přistane na padáku ve stepi.

Williams a Surajev na palubě ISS
Loď Sojuz TMA-16 klesá do zemské atmosféry. Na její palubě jsou kosmonauté Maxim Surajev (Rusko, na fotografii vpravo) a Jeffrey Williams (USA). V Sojuzu TMA-16 tato dvojice startovala 30. září 2009 spolu s kanadským kosmickým turistou. Williams s Surajev strávili ve vesmíru 169 dní, z toho 167 na ISS.

11:37 Zážeh trval přesně 4 minuty a 16 vteřin, proběhl bez problémů a zpomalil loď o asi 115 metrů za sekundu.

11:33 Hlavní motor lodi Sojuz byl právě zapálen proti směru letu. Tento zážeh sníží rychlost lodi a ta následkem toho vstoupí do zemské atmosféry. Všechny systémy nyní pracují normálně.

11:30 Vítejte u přenosu přistání lodi Sojuz TMA-16. Loď se od Mezinárodní kosmické stanice odpojila dnes v 9:03 SEČ a díky separačnímu manévru, který následoval po odpojení od ISS, je nyní asi 12 kilometrů od stanice. V příštích minutách Sojuz vykoná brzdící manévr.