Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Záznam online přenosu přistání lodi Sojuz TMA-18
Vít Straka Vytisknout článek

Záznam online přenosu přistání lodi Sojuz TMA-18

Přistání ve stepi
Po opravě závady, která 24. září znemožnila plánované odpojení lodi Sojuz s třemi kosmonauty od stanice ISS, se to 25. září ve 4:02 SELČ podařilo a Sojuz i s posádkou, která na komplexu strávila skoro 6 měsíců, se vrátil domů. Jeho sestup z oběžné dráhy začal v 6:31 brzdícím manévrem, přistání se uskutečnilo v 7:23, přenos zde začal v 6:20.

7:55 Náš přenos tímto končí, děkujeme za pozornost a přejeme hezký víkend.

7:54 Loď opouští poslední člen posádky: Michail Kornijenko.

Tracy po opuštění lodi
Druhou vyproštěnou je Tracy Dysonová, která se podle svých slov těšila, až ji po přistání "ponesou jako princeznu". Kosmonauti dostávají tradičně po opuštění lodi před přenesením do lékařského stanu jablko.

7:44 Záchranáři právě z lodi vynášejí velitele Skvorcova. Vypadá, že je v dobrém stavu.

7:43 Po půl roce ve stavu beztíže jsou kosmonauti oslabeni a v prvních chvílích zpět v prostředí s gravitací budou z lodi vyneseni ve svých křeslech, poprvé se postaví na nohy až v lékařském stanu. Helikoptérami zamíří z místa přistání do města Karaganda, kde je čeká lidová uvítací ceremonie. Tam se posádka rozdělí: Caldwell-Dysonová odletí do Houstonu, Skvorcov a Kornijenko do Hvězdného městečka, kde se setkají s rodinami a představiteli ruské kosmické agentury.

NASA TV už vysílá živé záběry z místa přistání, záchranáři a technici pracují na lodi Sojuz a chystají se "vyprostit" kosmonauty.

Posádka Sojuzu po opuštění lodi
Podle slov členů záchranných oddílů je dnes v Kazachstánu opravdu krásně: příjemné teploty, jasná obloha a jen slabý vítr (v Kazachstánu je nyní 11:32 místního času). Za chvíli se snad prostřednictvím TV NASA podíváme živě na místo přistání v kazašské stepi. Záchranáři se chystají pomoci kosmonautům ven z lodi.

7:29 Posádky záchranných helikoptér nyní pomohou kosmonautům ven z lodi a přenesou je do lékařského stanu, který vyroste v místě přistání velmi rychle po příletu helikoptér. Tam čeká kosmonauty první lékařská prohlídka a svlečení skafandrů.

7:25 Přistání potvrzeno! Brzdící motorky pracovaly perfektně, Sojuz dosedl hladce v 7:23. Jeho posádka je bezpečně doma po půl roce ve stavu beztíže.

7:23 Ve výšce asi metr nad zemí dochází k zážehu několika brzdících motorků na tuhé palivo. Tyto motorky sníží rychlost modulu na asi 0,6 m/s, kterou Sojuz dosedne. Čekáme na potvrzení přistání.

7:19 Stabilizační padák je chvíli před přistáním od lodi odpojen a nahrazuje jej větší hlavní padák, který sníží rychlost návratového modulu na asi 6 m/s. Vše pokračuje normálně, přistávací manévr dnes probíhá bez problémů.

7:16 Posádky záchranných vrtulníků už mají se Sojuzem i vizuální kontakt, potvrdily, že jeho padák je otevřen.

7:14 Záchranné helikoptéry v místě přistání navázaly radiové spojení s posádkou Sojuzu. Vše pokračuje podle plánu. Do přistání zbývá 7 minut. Od Sojuzu by měl být právě odhozen tepelný štít a vypuštěny zbytky paliva.

7:07 Sojuz je právě ve výšce asi 10 km. V těchto chvílích vysílají jeho počítače příkaz k rozevření stabilizačního padáku, který dramaticky sníží jeho rychlost.

Radiové spojení s lodí je jako vždy při vstupu do atmosféry přerušované. K výraznému zlepšení situace přispívají letadla, pohybující se v blízkosti místa plánovaného přistání. Podle posledních slov posádky jde všechno normálně.

Posádka Sojuzu TMA-18
V prostředním křesle návratového modulu lodi sedí její velitel Alexandr Skvorcov (Rusko), který do dnešního odletu velel také ISS, po své pravici má Tracy Caldwell-Dysonovou (USA) a po levici mu sedí Michail Kornijenko (Rusko), přesně jako na fotografii. Ve vesmíru strávili 175 dní. Velitelem stanice se dnes s odletem Skvorcova oficiálně stal americký astronaut Douglas Wheelock, se kterým na stanici pobývá také Fjodor Jurčichin (Rusko) a Shannon Walkerová (USA). Z Hvězdného městečka by dnes měla na kosmodrom Bajkonur odletět posádka lodi Sojuz TMA-01M, jehož start je v plánu 8. října. Jeho posádka zvýší počet obyvatelů ISS zpět ze tří na šest. Tvoří ji velitel Alexandr Kaleri (Rusko), Oleg Skripočka (Rusko) a Scott Kelly (USA).

6:59 Sojuz vstupuje do atmosféry ve výšce asi 120 km.

6:57 Právě byla potvrzena úspěšná separace tří modulů lodi Sojuz. Tu uskutečňuje asi 3 minuty před vstupem do atmosféry exploze pyrotechnických šroubů. Jediný modul, který průlet atmosférou přežije je návratový s posádkou. Zbylé dva moduly, servisní a orbitální, v atmosféře zaniknou.

Místo přistání
Počasí na místě přistání je údajně velmi pěkné. Obloha je skoro jasná a fouká slabý vítr. Sojuz dosedne do kazašské stepi asi 35 km jihozápadně od města Arkalyk. Vše jde zatím velmi hladce.

6:43 Včera bylo odpojení Sojuzu od ISS odvoláno kvůli elektrické poruše, která znemožnila uvolnění a otevření zámků modulu Poisk, ke kterému byl Sojuz připojen. Ještě včera posléze kosmonaut Fjodor Jurčichin závadu odstranil instalací několika elektrických kabelů, díky kterým se neposlušnou komponentu podařilo obejít. Dnes šlo vše bez problémů.

Současně s brzdícím manévrem odstartovalo celkem 12 helikoptér Mi-8, které dosednou po přistání Sojuzu a jejich posádky se postarají o kosmonauty. Dvě helikoptéry zamířily na místo, na které by Sojuz dosedl v případě nouze, když by se vracel po balistické dráze.

6:40 Sojuz je právě ve výšce 140 km nad zemským povrchem a 12 km vzdálený od stanice ISS. Díky impulsu brzdícího manévru postupně klesá do zemské atmosféry, do které vstoupí za necelých 20 minut.

6:35 Zážeh byl ukončen po 4 minutách a 21 vteřinách. Vše proběhlo podle plánu.

6:31 Loď Sojuz právě zapálila proti směru letu svůj hlavní motor. Toto plavidlo zpomalí a umožní jeho "volný pád" z oběžné dráhy do zemské atmosféry.

6:25 V řídícím středisku v Houstonu probíhá tradiční hlasování go/no go pro brzdící manévr, hlavní slovo má ruské řídící středisko v městečku Koroljov poblíž Moskvy. Systémy Sojuzu fungují perfektně, do zážehu zbývá 6 minut.

6:20 Vítáme všechny, kteří se chystají sledovat s námi dnešní přistání kosmické lodi Sojuz. Její odpojení od ISS se dnes povedlo bez nejmenších problémů ve 4:02 SELČ, vše jde dnes velmi dobře, počasí na místě přistání je také slušné. V 6:31 by měla loď provést brzdící zážeh, jež zahájí její sestup z oběžné dráhy.

Multimédia převzata z: