Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Kosmická stanice přeletěla přes Měsíc

Kosmická stanice přeletěla přes Měsíc

Přelet ISS před Měsícem 22. 3. 2019
Autor: Aleš Majer

Kolikrát za život se stane, že Mezinárodní kosmická stanice přelétne před Měsícem tak, aby to bylo pozorovatelné přímo z vaší hvězdárny, Měsíc byl krátce po super úplňku (tedy úplňku, který nastal v minimální vzdálenosti Měsíce od Země) a ještě k tomu byla jasná obloha a první jarní den? Všechny tyto okolnosti nastaly včera večer a astrofotograf Aleš Majer toho využil.

Mezinárodní kosmická stanice ISS oběhne kolem Země jednou za 93 minut. Při tom se pod ní Země otáčí, půlka planety má den, a tak je od nás stanice viditelná jen v noci a stihneme spatřit jeden, maximálně dva přelety za noc. Ještě menší šance je, že se ISS trefí na obloze právě do místa, kde je v tu chvíli Měsíc.

Přelet ISS před měsíčním kráterem Koperník 22. 3. 2019 Autor: Aleš Majer
Přelet ISS před měsíčním kráterem Koperník 22. 3. 2019
Autor: Aleš Majer
Aleš Majer z Klubu astronomů Liberecka (pobočky ČAS) včera večer vyrážel na turnovskou hvězdárnu za účelem právě tento fenomén zaznamenat. A povedlo se to téměř dokonale v primárním ohnisku Lichtenkneckerova dalekohledu, zapůjčeném do Turnova Českou astronomickou společností. Dalekohled má průměr čočky 15 cm a ohniskovou vzdálenost 2250 mm.

Aleš Majer chvíli zvažoval, zdali přelet natočit v rozlišení 4K při 50 snímcích za sekundu, ale nakonec zvítězila klasická fotografie a sekvenční snímání. Fotil aparátem Canon EOS 5D Mk IV, 1/1000 s a ISO 1600. Zachytil tak přelet ISS ve skvělé kvalitě, kdy se stanice promítla před měsíční kotouč hned šestkrát.

V detailním výřezu je známý kráter Koperník o průměru 93 km v porovnání se siluetou ISS, na které je vidět celkem dost podrobností, například roztažené solární panely a moduly stanice.

Chcete přelet ISS také pozorovat? Podívejte se na předpověď, kudy po obloze poletí.

Štítky: Mezinárodní kosmická stanice, ISS