Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Kosmická stanice přeletěla přes Měsíc

Kosmická stanice přeletěla přes Měsíc

Přelet ISS před Měsícem 22. 3. 2019
Autor: Aleš Majer

Kolikrát za život se stane, že Mezinárodní kosmická stanice přelétne před Měsícem tak, aby to bylo pozorovatelné přímo z vaší hvězdárny, Měsíc byl krátce po super úplňku (tedy úplňku, který nastal v minimální vzdálenosti Měsíce od Země) a ještě k tomu byla jasná obloha a první jarní den? Všechny tyto okolnosti nastaly včera večer a astrofotograf Aleš Majer toho využil.

Mezinárodní kosmická stanice ISS oběhne kolem Země jednou za 93 minut. Při tom se pod ní Země otáčí, půlka planety má den, a tak je od nás stanice viditelná jen v noci a stihneme spatřit jeden, maximálně dva přelety za noc. Ještě menší šance je, že se ISS trefí na obloze právě do místa, kde je v tu chvíli Měsíc.

Přelet ISS před měsíčním kráterem Koperník 22. 3. 2019 Autor: Aleš Majer
Přelet ISS před měsíčním kráterem Koperník 22. 3. 2019
Autor: Aleš Majer
Aleš Majer z Klubu astronomů Liberecka (pobočky ČAS) včera večer vyrážel na turnovskou hvězdárnu za účelem právě tento fenomén zaznamenat. A povedlo se to téměř dokonale v primárním ohnisku Lichtenkneckerova dalekohledu, zapůjčeném do Turnova Českou astronomickou společností. Dalekohled má průměr čočky 15 cm a ohniskovou vzdálenost 2250 mm.

Aleš Majer chvíli zvažoval, zdali přelet natočit v rozlišení 4K při 50 snímcích za sekundu, ale nakonec zvítězila klasická fotografie a sekvenční snímání. Fotil aparátem Canon EOS 5D Mk IV, 1/1000 s a ISO 1600. Zachytil tak přelet ISS ve skvělé kvalitě, kdy se stanice promítla před měsíční kotouč hned šestkrát.

V detailním výřezu je známý kráter Koperník o průměru 93 km v porovnání se siluetou ISS, na které je vidět celkem dost podrobností, například roztažené solární panely a moduly stanice.

Chcete přelet ISS také pozorovat? Podívejte se na předpověď, kudy po obloze poletí.

Štítky: Mezinárodní kosmická stanice, ISS

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk