Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Magnetický vesmír s Petrem Kulhánkem

Magnetický vesmír s Petrem Kulhánkem

Magnetar v představách malíře
V sobotu 21. září 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem budou magnetická tělesa ve vzdáleném vesmíru.

Téma magnetismu ve vesmíru jsme s Petrem Kulhánkem už letos jednou otevřeli. Bylo to v dílu vysílaném 29. června, kde nás zajímaly magnety Sluneční soustavy. Tentokrát se vydáme do vzdálenějšího vesmíru, který je v tomto ohledu ještě pestřejší.

Poslední desetiletí se ukazuje, že magnetické pole hraje velkou roli u mnoha kosmických objektů a stojí za řadou jevů. Oni to astronomové tušili už dřív, ale nedokázali to matematicky popsat, takže mnoho vědeckých prací, když došlo na magnetismus, přišlo s frází "magnetické pole je zanedbáno". Ukazuje se, že když se nezanedbá, ale vezme ve výpočtech v úvahu, daří se vysvětlovat i jevy, u kterých to před tím nešlo. S Petrem Kulhánkem zmíníme snad všechny magnetické objekty vesmíru od Slunce až po magnetary.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách si řekneme co pozorovat na obloze a Pavel Gabzdyl nám vysvětlí, jak je to s vodou na Měsíci.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 21. září od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 5. října si budeme tentokrát s Jiřím Grygarem v Nebeském cestopisu povídat o tom, odkud pozorovat vesmír. Budeme tedy hledat temné nebe bez tzv. světelného znečištění.

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci