Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Přispějte na film o českém matematikovi, který všem vyrazil dech fotografiemi Slunce

TSE 2016
Autor: Mirek Dočekal, Miloslav Druckmüller

Cesta od prvního zatmění v Maďarsku až k fotografiím sluneční koróny, která nabídla vědě nový pohled na Slunce, krádež jedné z jeho fotografií a domnělé hackerství vedoucí profesora Druckmüllera ke spolupráci s Havajskou univerzitou a americkou NASA. Zákulisí mezinárodní expedice za zatměním Slunce v USA 2017 a nové objevy. To a mnohem víc nabídne připravovaný dokumentární film věnovaný neobyčejné práci Miloslava Druckmüllera a jeho týmu. Pokud se na něj vyberou peníze!

Dokumentární film s názvem Helios natáčí společnost cine4net, s.r.o. pod vedením režiséra Ondřeje Sovíka.

První část natáčení proběhla v roce 2017 v ČR. Následně se filmaři vydali spolu s českými vědci na mezinárodní expedici za úplným zatměním Slunce, které se odehrálo v USA.

„Jako jediní jsme získali exkluzivní svolení natáčet vědeckou expedici na hlavním stanovišti v Oregonu. Kromě práce vědců jsme zachytili atmosféru miliónů návštěvníků, kteří se za touto strhující přírodní podívanou vydali z celého světa,” řekl režisér filmu Ondřej Sovík.

Filament eruption, August 31, 2012 Autor: Miloslav Druckmüller, NASA
Filament eruption, August 31, 2012
Autor: Miloslav Druckmüller, NASA

Cílem dokumentárního filmu je seznámit širokou veřejnost s inspirativním zaujetím profesora Miloslava Druckmüllera, který zásadním způsobem přispěl k obnově mezinárodního vědeckého  zájmu o pozorování úplných zatmění Slunce, jakožto nástroje výzkumu sluneční koróny. Film Helios chce ukázat, že česká věda má světovou úroveň a právem můžeme být na její představitele hrdí.

“Ve filmu diváci uvidí úžasné snímky pocházející z archivu profesora Druckmüllera, především ty, které nejsou veřejně dostupné. V dokumentu se objeví rozhovory s organizátorkou expedic, významnou sluneční fyzičkou Shadií R. Habbal z Havajské univerzity, se kterou profesor úzce spolupracuje. Rozhovor poskytl také astronom Jiří Grygar anebo André Kuipers, astronaut ESA, který ve filmu popisuje svůj dojem ze zatmění pozorovaného z oběžné dráhy,” doplňuje zástupce produkční společnosti cine4net, s.r.o Milan Kýr.

První část natáčení v USA podpořil Karel Janeček a nadace Neuron. Záštitu nad projektem převzal děkan Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně.

Upoutávku na dokumentární film Helios lze shlédnou v rámci probíhající crowdfundingové kampaně na serveru HitHit. Tam můžete film podpořit.

Pokud se vše povede, je premiéra dokumentárního filmu Helios plánovaná na jaro 2020.

Štítky: Zatmění Slunce