Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmírná videa: červen 2012

Vesmírná videa: červen 2012

hvězdy nad Teide
Video z přechodu Venuše přes Slunce jsme už zařadili do předchozího článku. Červen byl však také ve víru zajímavých letů do kosmu a podíváme se i na neobvyklé záběry z naší planety. Vzpomínka na Cassini má své pokračování, doplněné o pohledy z Voyageru. Závěrem se vrátíme na Kanárské ostrovy.

Shenzhou-9

Čína zaznamenala další historické milníky svých kosmických letů. V lodi Shenzhou-9 letěla poprvé do kosmu čínská kosmonautka, a to na den přesně 49 let po první ženě v kosmu, Valentině Těreškovové. Čínská kosmická loď se poté úspěšně spojila jak automaticky, tak ručně, s vesmírnou mini-stanicí Tiangong-1. Obrazem se vracíme k významným momentům celého letu.

Delta IV Heavy

V současné době nejvýkonnější raketa, která je využívána nejčastěji k vypouštění amerických vojenských družic. To je Delta IV ve variantě Heavy. Poslední start máme ještě v živé paměti. Odehrál se 29. června 2012 na Floridě. Nebylo to sice úplně bez problémů, odpočítávání bylo několikrát přerušeno, ale nakonec se vše zdařilo, jak můžeme vidět na připojeném videu.

Raketa Atlas V

20. června odstartovala do vesmíru také raketa Atlas V s jinou vojenskou družicí. Tento start byl padesátým v nové rodině raket Atlas a Delta společnosti United Launch Alliance (spojení Lockheed Martin a Boeingu). Předchůdkyně rakety Atlas V vynášely už americké astronauty v programu Mercury.

Dění na planetě Zemi

Zajímavé video shrnující změny v okolí sopky Sv. Heleny v USA ukazuje, jak se měnila krajina a především vegetace v posledních 30 letech. Jak je vidět, příroda si i s velkou katastrofou poradí docela rychle.

S přírodou souvisí ještě následující video a dopředu se omlouváme, že s vesmírem to už moc nesouvisí. Avšak podívejte se sami na netradičně pojaté video o kráse opylování ve zpomalených záběrech. Nejkrásnější věci z vesmíru máme možná u nás doma.

Jupiter a Saturn z Cassini a Voyageru

Minulé vzpomínkové video na 8 let Cassini u Saturnu mě přivedlo k jinému pěknému kousku. Skládá se ze snímků sond Cassini a Voyager a zabírá dvě největší planety sluneční soustavy.

The Mountain

Závěrečné video je už staršího data. Vzpoměl jsem si na něj ale v souvislosti s minulým o Kanárských ostrovech. Také autor tohoto videa, Terje Sorgjerd, pobýval toho času na Tenerife a výsledek je okouzlující.

Odkazy na videa pro vás připravuje Klub astronomů Liberecka, pobočka ČAS.

Štítky: Mléčná dráha, Vesmírný program , Vesmírný týden