Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  7. ročník Astronomické olympiády 2009/2010 skončil pražským finále - výsledky

7. ročník Astronomické olympiády 2009/2010 skončil pražským finále - výsledky

Logo Astronomické olympiády, autor: Jan Klusáček
V pátek 28. května 2010 se v Praze uskutečnilo finále 7. ročníku Astronomické olympiády, kterou pořádá Česká astronomická společnost pro žáky základních škol a studenty gymnázií. 50 finalistů z celé České republiky se sjelo do Prahy, kde dopoledne absolvovali úlohy finále. Zatímco finalisté z 8. a 9. tříd úlohy řešili na Gymnáziu Jana Keplera, tedy doslova v blízkosti základů domu, kde pobýval Tycho Brahe, žáci 6. a 7. tříd se sešli na Štefánikově hvězdárně na pražském Petříně. Odpoledne pak společně na Gymnáziu Jana Keplera obdrželi diplomy a řadu odměn.

Tisková zpráva České astronomické společnosti z 31. května 2010.

Výherci si odnesli astronomické dalekohledy věnované firmou Supra Praha, s.r.o. (www.celestron.cz). V sobotu pokračovalo finále Astronomické olympiády exkurzí na observatoř Astronomického ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově. Finalisté Astronomické olympiády se mohli podívat na odborná pracoviště včetně kopule s největším dalekohledem u nás o průměru zrcadla 2 m a mohli se ptát vědeckých pracovníků a pozorovatelů, kteří výzkum vesmíru vykonávají.

VÝSLEDKY

Kategorie EF (8. a 9. třída a ekvivalent víceletých gymnázií):

1. Jan Mazáč, Mendelovo gymnázium, Opava
  2. Zuzana Čapandová, Základní škola M. Kudeříkové, Havířov
  3. Eva Miklušová, Gymnázium Jakuba Škody, Přerov

Kategorie EF (8. a 9. třída a ekvivalent víceletých gymnázií):

1. Alžběta Maleňáková, Slovanské gymnázium, Olomouc
  2. Adéla Krejčí, Gymnázium Břeclav
  3. Zuzana Gruberová, Gymnázium Voděradská, Praha 10

Astronomická olympiáda je v průběhu školního roku rozdělena do tří kol. První kolo probíhá na školách. Z něho pak postupují ti, kteří byli alespoň částečně úspěšní. V druhém kole, které je korespondenční, už musely děti více zabrat a mj. také uskutečnit praktická pozorování pod oblohou. Letošního, již sedmého ročníku se v jeho prvním kole zúčastnilo 6 853 prací. Ve druhém (korespondenčním) kole odevzdalo své práce 804 dětí, ze kterých 50 nejlepších dorazí na pražské finále. Astronomická olympiáda probíhá také v kategorii určené pro 1. a 2. ročník středních škol (čtyřleté studium). Tuto kategorii ve spolupráci s Českou astronomickou společností zajišťuje Hvězdárna a planetárium J. Palisy v Ostravě (http://planetarium.vsb.cz/). Finále proběhlo v Ostravě 21. května a výsledky budou zveřejněny 1. 6. 2010 společně se všemi kategoriemi na webu http://olympiada.astro.cz. Středoškolské kategorie se zúčastnilo 503 studentů, ve finále úlohy řešilo 15. Zejména pro lokální media je zajímavé statistické rozdělení řešitelů podle krajů, viz http://olympiada.astro.cz/, v menu vybrat Aktuální ročník a dále si vybrat školní nebo korespondenční kolo a výsledky v jednotlivých kategoriích.

Na Astronomické olympiádě spolupracuje řada hvězdáren a planetárií v České republice v podobě konzultací. Ceny pro nejlepší finalisty v podobě astronomických dalekohledů poskytla firma Supra Praha, s.r.o. Partnery finále Astronomické olympiády jsou Nakladatelství Akademie věd ČR Academia, Společnost Astropis, Hvězdárna a planetárium M. Koperníka v Brně, Hvězdárna a planetárium v Plzni, Hvězdárna v Úpici, Hvězdárna Valašské Meziříčí, Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové, Hvězdárna Žebrák, Astronomický ústav AV ČR, pražské Kartografické vydavatelství Žaket, Agentura ProVás a Eurest. Na finále Astronomické olympiády a doprovodném programu se podílejí Hvězdárna a planetárium hl. m. Prahy, Gymnázium Jana Keplera, Astronomický ústav AV ČR a Pedagogická fakulta Západočeské univerzity v Plzni.

Astronomická olympiáda je zařazena a podporována Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v kategorii A a je připravována ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Západočeské univerzity v Plzni. Nemalé časové náklady, které Česká astronomická společnost na Astronomickou olympiádu vydává, jsou velmi dobře vynaloženy - podpora dětí se zájmem o astronomii, vědu, souvislosti a s chutí a ochotou udělat něco navíc než co jim škola nezbytně předepisuje, je vynikající investice.

Více informací o Astronomické olympiádě (i o minulých ročnících) lze najít na http://olympiada.astro.cz. Tam také najdete např. seznam letošních finalistů včetně jejich školy a města, odkud jsou.

Tisková zpráva ke je stažení ZDE (formát DOC).

Související: 7. ročník Astronomické olympiády 2009/2010 skončí pražským finále 28. května 2010

Animace pohybu komety C/2018 W2 poblíž M31

Rozměry obrázku jsou zhruba 15 x 10 stupňů, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa je vyznačena kroužkem. Detail jejího pohybu v originálním měřítku je zobrazen v pravém dolním rohu.