Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomická mapa České republiky

Astronomická mapa České republiky

Astronomická mapa České republiky, je projektem Sdružení hvězdáren a planetárií. Bude zdarma k dispozici pro všechny členy SHaP, resp. návštěvníky institucí, které budou v publikaci uvedeny (počet poskytnutých výtisků bude záviset na finálním nákladu).

Podle současné představy se v mapě objeví zajímavá astronomická místa v České republice a nejbližším příhraničí, spolu se základním informacemi o poloze, historii, otevírací době apod. Mapa bude vícebarevná, zřejmě formátu B2. Její náklad nebyl zatím stanoven, odvíjí se od aktuální výše finančních prostředků samotného Sdružení hvězdáren a planetárií, event. udělených grantů. Je však zřejmé, že s ohledem na jednoduchost výroby, bude průběžně dotiskována a inovována nejen v roce 2007.

Astronomická mapa bude také k dispozici (a volnému použití) na zvláštních www stránkách. Informace o hvězdárnách, planetáriích a dalších zařízeních budou zveřejněny zdarma, veškeré náklady na sebe přebírá Sdružení hvězdáren a planetárií, event. další smluvní instituce.

Kdo bude na mapu umístěn:

1. Všeobecně přístupná astronomická zařízení s programem zaměřeným (mimo jiné) na nejširší veřejnost, nejlépe za účasti "živého člověka" (moderátora, demonstrátora, průvodce). Snahou bude, aby byla vyznačena drtivá většina takových institucí (tj. hvězdáren a planetárií), kam může uživatel mapy skutečně zavítat. Do této kategorie tedy nespadá řada soukromých hvězdáren, naopak se zde mohou objevit např. muzea se stálou astronomickou expozicí (resp. expozicí úzce související s astronomií) a nebo třeba vědecké instituce, které bývají pravidelně otevřeny veřejnosti.
  2. Astronomické zajímavosti a kuriozity. Výčet rozhodně nebude úplný, může se jednat o výjimečné sluneční hodiny, menhiry, pamětní desky, planetární stezky... apod.

Zatímco v prvním případě byly jednotlivé instituce předem vytipovány a osloveny (viz seznam na www stránkách http://mapa.hvezdarna.cz), ve druhém případě si organizátoři dovolují oslovit veřejnost - znáte-li ve svém okolí nějakou astronomickou zajímavost či kuriozitu, která by si zasloužila uvedení v mapě, prosím kontaktuje organizátory. Buď e-mailem na dusek@hvezdarna.cz nebo klasickou poštou na adrese Jiří Dušek, Hvězdárna, Kraví hora 2, 616 00 Brno. Uveďte název "zajímavosti", její polohu (adresu) a stručný popis. Teprve pak může být uvedena v mapě.

Postup prací i finální podobu Astronomické mapy České republiky můžete sledovat na stránkách http://mapa.hvezdarna.cz. Děkujeme za spolupráci!

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci