Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomický tábor pro děti a mládež
Aleš Majer Vytisknout článek

Astronomický tábor pro děti a mládež

Astronomický tábor pro děti a mládež 2011
Týdenní pobytový tábor pro děti a mládež od 10 let se zaměřením na astronomii a příbuzné vědní obory s doplňkovým outdoorovým programem.

Ubytování - v turistickém penzionu na Maloskalsku v nejmalebnějším koutu Českého ráje. Kapacita 26 lůžek ve 2-6 lůžkových pokojích, 2 kuchyňky, sociální zařízení, zahrada. Pobyt možný i s rodiči. Příjezd v neděli v průběhu odpoledne, odjezd v sobotu v průběhu dopoledne. Po dohodě možnost transportu zavazadel z/na nádraží Malá Skála v případě cestování vlakem.

Stravování - plná penze (snídaně, oběd, večeře, noční svačina k pozorování - jídlo dováženo hotové ve várnicích). Možnost využití kuchyňky i k přípravě vlastních pokrmů.

Hlavní program - teoretická průprava (poznávání souhvězdí a objektů, báje a pověsti, orientace v hvězdné mapě, astronomický software, optické přístroje), večerní pozorování pouhým okem a různými typy dalekohledů (triedry, refraktory, reflektory od průměru 5 cm do 40 cm), přes den pozorování Slunce (fotosféra, zakreslování skvrn, protuberance), základy astrofotografie (metody, technika, zpracování dat), návštěva hvězdáren a privátních pozorovatelen v okolí (Turnov, Rovensko p. Troskami, Železný Brod atp.).

Doplňkový program - outdoorové aktivity v okolí (splutí Jizery na kanoi či raftu, lanové centrum, koupání v řece, táborák, hry - hřiště antuka, beach, streetball, výlety po přírodních i historických zajímavostech - skalní hrad Vranov, Frýdštejn, Sychrov, Suché skály, Riegrova stezka, Bozkovské jeskyně atd.). Fyzikální a chemické pokusy, příprava preparátů, mikroskopování.

Pořadatel - tábor pořádá SK Tuleň Jablonec nad Nisou a SUNDISK s.r.o. (dlouholeté zkušenosti s pořádáním příměstských táborů - www.sundisk.cz/jablonecak) a Klub astronomů Liberecka - pobočka České astronomické společnosti.

Leták (PDF)

Bližší informace, přihláška
www.udalosti.astronomy.cz/tabor
www.sundisk.eu - astroturistika

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci