Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Den hvězdáren a planetárií - 2. ročník

Den hvězdáren a planetárií - 2. ročník

Logo Asociace hvězdáren a planetárií
Autor: AsHaP

Je tu opět měsíc březen a s ním i český Den hvězdáren a planetárií. Asociace hvězdáren a planetárií jej letos vyhlásila na pátek 27. března. V tento den bychom chtěli všem astronomii milovným lidem připomenout, že nad našimi hlavami se nachází obloha, po které se pohybují hvězdy, planety, Měsíc i Slunce, tu a tam se mihne meteor či kometa, tu a tam kosmická stanice či družice a že na toto vše se můžeme podívat jednak svýma očima, jednak dalekohledy a jednak i prostřednictvím projektorů našich planetárií.

Rok 2020 je druhým ročníkem „Dne hvězdáren a planetárií“. Pokud byste se chtěli v tento den podívat na některou z vašich oblíbených či blízkých hvězdáren, shlédněte prosím její webové stránky či plakáty, zda je v tomto roce do projektu zapojena, a zda a v jakém čase se na ni můžete přijít podívat. Ovšem, i kdyby nebyla, stejně tam určitě v otvírací době zajděte, prostor nad našimi hlavami vždy stojí za podívání. Můžete sledovat i tyto stránky, kde budeme seznam zapojených hvězdáren postupně aktualizovat. Tento seznam nemusí být úplný, informujte se proto vždy na vaší hvězdárně.

Bolid Úpice Autor: Marcel Bělík
Bolid Úpice
Autor: Marcel Bělík

I když nestihnete využít Den hvězdáren a planetárií letos, nebo bude zataženo, nebo se Vám prostě nebude chtít, budete mít možnost i v letech příštích. Termín však není pevný. Vzhledem k nejrůznějším soumrakovým, pozorovacím, pracovním i odpočinkovým faktorům je stanoven na pátek nejblíže první čtvrti v březnu každého roku.  Takže si můžete udělat i plán dlouho dopředu … Příští rok vychází na pátek 19. března 2021. Samotná první čtvrť pak nastává o dva dny později, tedy v neděli 21. března.

Den hvězdáren a planetárií 27. března 2020 je tu a je na nás a na vás, jak s ním naložíme. Ovšem ať tak či tak, kdykoliv se podíváte na nějakou z našich hvězdáren, jistě nebudete zklamáni.

V současné době jsou do Dne hvězdáren a planetárií 2020 zapojeny tyto hvězdárny (seznam je průběžně aktualizován):

Pokud byste se chtěli se svou organizací připojit, informujte nás na adrese belik(zavinac)obsupice.cz.

Štítky: Den hvězdáren a planetárií