Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hubbleův kosmický dalekohled na českobudějovické hvězdárně

Hubbleův kosmický dalekohled na českobudějovické hvězdárně

Hubble na oběžné dráze, představa malíře.
Autor: NASA.

V sobotu 25. dubna 2015 uvádí Hvězdárna a planetárium v Českých Budějovicích mimořádný celodenní program pro malé i velké návštěvníky. Sobotní program bude věnovaný Hubbleovu kosmickému dalekohledu, který letos v dubnu slaví 25 let pobytu ve vesmíru.

Hubbleův kosmický dalekohled – dalekohled, kterému nevadí déšť, vítr, bouřky ani sníh; - dalekohled, jehož fotografie obletěly svět; - dalekohled, který v astronomii způsobil revoluci a pomohl lidstvu trochu víc porozumět vesmíru; - dalekohled, který od roku 1990 obíhá kolem naší planety a zásobí lidstvo fotografiemi jak blízkého okolí Země tak nesmírně vzdálených galaxií. Hubbleův kosmický dalekohled slaví své neuvěřitelné 25. narozeniny.

Oslavy 25 let Hubbleova kosmického dalekohledu. Autor: HaP České Budějovice.ˇ
Oslavy 25 let Hubbleova kosmického dalekohledu.
Autor: HaP České Budějovice.ˇ
K oslavě těchto významných Hubbleových narozenin vybrala NASA a ESA výroční snímek. Jaký bude? To je otázka, kterou dnes ještě nesmíme zodpovědět. Tento unikátní velkoformátový snímek je přísně utajován. Právě v sobotu 25. dubna 2015 budou moci návštěvníci českobudějovické hvězdárny originální tisk tohoto snímku poprvé spatřit. Snímek se stane součástí nové výstavy, dokreslující Hubbleovo působení ve vesmíru. Českobudějovická hvězdárna jej získala jako jedna z pouhých 4 institucí v ČR na základě grantu Evropské kosmické agentury.

Českobudějovická hvězdárna bude pro veřejnost otevřena od 10:00 do 21:00 hodin. Jsou připraveny pohádky pro nejmenší, pořady v planetáriu pod umělou oblohou, multimediální projekce k Hubbleovu výročí. Za jasného počasí bude kolem poledne otevřena kopule k pozorování Slunce a večer k pozorování oblohy. Podrobný program je uveden na plakátku. Jednotné celodenní vstupné je 60,- Kč s místenkou na dopolední, odpolední či večerní planetárium. Předprodej vstupenek probíhá od 20. dubna 2015 v budově Hvězdárny a planetária ČB.

Hvězdárna a planetárium České Budějovice je instituce, zabývající se astronomickým výzkumem a seznamováním široké veřejnosti s astronomií a jí příbuznými vědami. Českobudějovická hvězdárna je umístěna na Krumlovských alejích (v Háječku) na soutoku Vltavy a Malše.

Petra Stolbenková
Hvězdárna a planetárium
České Budějovice
tel. 386 352 044
e-mail: marketing@hvezdarnacb.cz

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, HaP České Budějovice

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.