Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hvězdárna Valašské Meziříčí přivítala jaro

Hvězdárna Valašské Meziříčí přivítala jaro

Účstníci akce
Účstníci akce "Vítání jara 2007" na Hvězdárně Valašské Meziříčí.
Počasí v předcházejícím týdnu ukázalo, že může být velmi vrtkavé a v době příchodu jara byla krajina zasypána vrstvou nového sněhu. I přes tuto kalamitu se konalo na Hvězdárně Valašské Meziříčí ve dnech 23. až 25. března 2007 „Astronomické vítání jara“.

Akce byla určena především studentům středních škol a zájemcům o astronomii, kteří se pravidelně účastní letního astronomického tábora na Hvězdárně Valašské Meziříčí. A také všem nadšencům a příznivcům hvězdárny a noční oblohy.

Mladí pozorovatelé oblohy se v průběhu víkendu seznámili s některými aspekty astronomických pozorování, dějinami astronomie, a také nechybělo noční pozorování oblohy (bohužel pouze jeden večer). Program si účastníci zpestřili mini turnajem v bowlingu.

Závěrem je nutné napsat, že akce proběhla zcela hladce, program byl splněn do posledního bodu, a to díky skvělému přístupu účastníků k připravenému programu.

Statistika:

Počet účastníků – 9 (středoškoláci – 7, vysokoškoláci – 1, vedoucí – 1)

Délka trvání – 42 hodin

Čaj – 45 litrů (uvařeno a vypito), 1,5 kg – cukru, 1 litr-sirup lesní směs

Pizza – 9 (průměr 50 cm)

Pozorované objekty na obloze – 25 (Měsíc, Slunce, dvojhvězdy, galaxie, hvězdokupy)

Zapomenuté věci – 1 kus (zdroj k telefonu)

Zapsal Radek Kraus.

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.