Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Návrat renovovaného hlavního dalekohledu Štefánikovy hvězdárny

Návrat renovovaného hlavního dalekohledu Štefánikovy hvězdárny

Dalekohled König Štefánikovy hvězdárny v Praze na renovaci v Německu
Autor: Planetum

Ve středu 10. dubna od 10 hodin bude za pomoci těžké techniky instalován zpět do kopule největší dalekohled Štefánikovy hvězdárny. Tento jedinečný přístroj vážící 5,5 tuny prošel v uplynulých dvou letech v německé Jeně kompletní renovací. Pro veřejná pozorování bude dalekohled k dispozici v květnu, kdy se zároveň návštěvníci hvězdárny budou moci podrobně seznámit s jeho historií v rámci připravované výstavy „Návrat krále“.

Štefánikova hvězdárna na Petříně vlastní unikátní dvojitý Zeissův astrograf, jehož historie sahá až do roku 1905. Jako hlavní dalekohled hvězdárny slouží tento přístroj od roku 1930. V roce 2022 byla zahájena jeho kompletní renovace firmou -4H-JENA engineering GmbH. Dalekohled se tak po více než 115 letech vrátil na místo svého vzniku. „Na místě byl kompletně rozebrán a renovován po mechanické i optické stránce, po dvou letech si tak návštěvníci hvězdárny budou moci znovu plně vychutnat pozorování planet a Měsíce, pro které byl dalekohled určen,“ tvrdí vedoucí Štefánikovy hvězdárny RNDr. Tomáš Prosecký.

Od té doby, co byl v roce 1928 zakoupen z pozůstalosti po vídeňském selenografovi Königovi, se dalekohled, pracovníky hvězdárny familiárně nazývaný König, dotkl osudů mnoha českých astronomů. Stal se symbolem úsilí České astronomické společnosti a společenství nadšenců pro vesmír napříč generacemi. Světoznámý selenograf Karel Anděl si dokonce v pilíři dalekohledu hvězdárny přál být pohřben. Dodnes tak můžete pod dalekohledem nalézt jeho pamětní desku zakrývající urnu s ostatky.

Königa k pozorování používaly kapacity jako první ředitel ondřejovské hvězdárny, univerzitní profesor František Nušl, Josef Klepešta, který se proslavil astrofotografií, i jeho přítel Vladimír Guth, který se později stal ředitelem astronomické observatoře na Skalnatém plese. Ve výčtu ředitelů by neměl chybět ani první vedoucí pražského planetária Antonín Rükl a současný ředitel Hvězdárny a planetária hl. m. Prahy Mgr. Jakub Rozehnal, Ph.D. Z dalších současných významných osobností jmenujme například ředitele Fyzikálního ústavu AV ČR RNDr. Michaela Prouzu, Ph.D., nebo poslední dva ředitele Astronomického ústavu Mgr. Michala Bursu, Ph.D., a prof. RNDr. Vladimíra Karase, DrSc. „Nikdy nezapomenu na noci strávené s impozantním krasavcem, dalekohledem König, a ruce chvějící se trémou při prvním pozorování.“ uvádí prof. RNDr. Petr Kulhánek, CSc. Tímto ale výčet jmen a osudů spjatých s dalekohledem König zdaleka nekončí. Více z jeho příběhu se návštěvníci mohou dozvědět na výstavě „Návrat Krále“.

Štefánikova hvězdárna Autor: Planetum
Štefánikova hvězdárna
Autor: Planetum

V případě příznivého počasí bude instalace dalekohledu do kopule za pomoci těžké techniky probíhat ve středu 10. dubna 2024 od 10 hodin dopoledne. Po dobu zhruba 5 hodin bude z bezpečnostních důvodů uzavřen prostor před hvězdárnou a částečně omezen pohyb v Růžovém sadu.

Pro veřejnost bude dalekohled v renovované hlavní kopuli hvězdárny zpřístupněn symbolicky dne 4. května 2024, tedy v den 105. výročí tragické smrti zakladatele československého státu Milana Rastislava Štefánika a zároveň 95. výročí otevření Štefánikovy hvězdárny pro veřejnost. Od tohoto data bude rovněž přístupná tematická výstava „Návrat krále“, která podrobně mapuje historii tohoto unikátního dalekohledu i Štefánikovy hvězdárny. Vernisáž výstavy pro novináře se uskuteční ve čtvrtek 2. 5. od 14:00.

Štítky: Štefánikova hvězdárna, Dalekohled