Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Od "brýláku" k největším dalekohledům - pořad Hlubinami vesmíru TV Noe

Od "brýláku" k největším dalekohledům - pořad Hlubinami vesmíru TV Noe

TV NOE

Televizní stanice Noe, skrze svého redaktora Jindřicha Suchánka, mimochodem nositele ceny Littera Astronomica České astronomické společnosti, zpovídala v prvním díle svého dvoudílného astrofotografického pořadu Hlubinami vesmíru amatérského astronoma Zdenka Bardona. I když, právě v jeho případě se označení amatérský astronom poněkud míjí svým významem. Od brýlových čoček namířených do hlubin vesmíru se dopracoval až k dalekohledům, jejichž objektivy by se nevešly do zastavěné plochy velkého obývacího pokoje, mnohdy ani do plochy měnšího rodinného domku.

Hvězdárna v Úpici Autor: Marcel Bělík
Hvězdárna v Úpici
Autor: Marcel Bělík
Počátky mnoha významných astronomů bývají pohříchu skromné. Charles Messier, autor světoznámého atlasu "mlhovin" začínal jako astronomický úředník, Henrietta Leavitová, objevitelka prvních indikátorů vzdáleností hlubokého vesmíru Cefeid, byla astronomickou počtářkou na Harwardově observatoři. I když už to není v současné době obvyklé, i mnoho našich astronomů začínalo podobně. První zrcadlo broušené ze zavařovacích víček, babiččiny brýle vhodné optické mohutnosti, konečky prstů zčernalé od vývojky a ustalovače. Někteří pamatují i pořezaná bříška prstů od ostrých hran fotografických desek. Stejně začínal svou astronomickou kariéru i Zdenek Bardon, nejprve doma, pak na malých hvězdárnách. V Jaroměři, později na Letní astronomické expedici v Úpici.

Dánský teleskop na La Silla Autor: Zdeněk Bardon
Dánský teleskop na La Silla
Autor: Zdeněk Bardon
Ovšem, čas běžel dál a postupně se astronomický koníček stal "koněm" a Zdenek Bardon se přes stále rostoucí průměry dalekohledů dostal až k těm velkým a největším. V loňském roce se stal Fotoambasadorem Evropské jižní observatoře a jeho snímky obletěly celý svět. A nejen to, staly se i součástí prezentace prestižních astronomických objevů. Ale to bychom již brali vítr z plachet protagonistům seriálu o československé astrofotografii Zdenku Bardonovi a Jindřichu Suchánkovi v jejich prvním dílu. A to by byla škoda.

Další díl bude následovat. Sledujte prosím jednak server astro.cz, jednak programovou nabídku TV Noe.

Štítky: Hvězdárna v Úpici, TV Noe, Zdeněk Bardon