Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Rok astronomie a dětský den 1. června 2009 v Krajské nemocnici v Pardubicích

Rok astronomie a dětský den 1. června 2009 v Krajské nemocnici v Pardubicích

Mezinárodní rok astronomie v Pardubicích. Autor: Petr Komárek
Mezinárodní rok astronomie v Pardubicích.
Autor: Petr Komárek
Astronomie je věda krásná, vznešená, posouvá obzory našeho poznání. Nicméně o mnohé bychom byli ochuzeni, kdybychom ponechali mnohé z těch nevšedních a krásných objevů a obrazů vesmíru jen v povolaných a slovutných šedým vousem a kšticí porostlých pánů vědců. A to nic ve zlém páni vědci, však jste potřební stejně jako děti, jimž upřít krásu vesmíru by bylo téměř neodpustitelné.

A tak právě proto, jsme se i my z Hvězdárny barona Artura Krause, členové Astronomické společnosti Pardubice zapojili do akce, která má alespoň na tu malou chvíli, na jeden den který je věnován právě dětem zpříjemnit pobyt v pardubické nemocnici. A to vše v rámci Mezinárodního roku astronomie v Pardubicích.

Pozorování Slunce. Autor: Petr Komárek
Pozorování Slunce.
Autor: Petr Komárek
A bylo se opravdu na co dívat. To nejzajímavější a nejatraktivnější byl samozřejmě dalekohled, jehož použití pro astronomii slaví v tomto roce své krásné 400 výročí. Astronomickou technikou a pohled na konečně skvrnami ozdobené Slunce zaujal však nejen děti, ale i místní lékaře, pro které bylo mírným překvapením, že se díváme dalekohledy za jasu denní oblohy. V pozdějších hodinách pak zorné pole zdobil i Měsíc.

Trefování hvězd do černé díry. Autor: Petr Komárek
Trefování hvězd do černé díry.
Autor: Petr Komárek
Kromě bezpečného pohledu na naši nejbližší hvězdu si děti mohly ozkoušet trefování hvězd do černé díry, skládání hvězdného puzzle a chybět nesměl ani malý testík, kde si každý mohl ověřit jak na tom se svými znalostmi z astronomie vlastně je.

Nezbývá než poděkovat všem, kteří se podíleli na skvělé organizaci celé akce a příští rok se opět setkáme.

Petr Komárek

Petr Komárek (* 5. října 1982, Pardubice, Česká republika) je popularizátorem astronomie, člen Astronomické společnosti Pardubice a od roku 2007 vedoucím Hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích, kde se mimo jiné věnuje se výchově mládeže v astronomických kroužcích. Jedním z jeho největších koníčků je cestování a fotografování. Účastnil se též tří expedic SAROS za úplným zatměním Slunce (do Turecka v roce 2006, Ruska v roce 2008 a Číny o rok později).