Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vyšlo čtvrté číslo časopisu Gliese
Petr Kubala Vytisknout článek

Vyšlo čtvrté číslo časopisu Gliese

Titulní strana čísla 4/2008
Čtvrté číslo časopisu o exoplanetách a životě ve vesmíru Gliese je ke stažení na internetu. Z obsahu: První fotografie exoplanety a hned problém * Mlhovina v Orionu není vhodná pro hmotnější exoplanety * Nové návrhy na lovce exoplanet * ETD - Exoplanets Transit Database * Podpora astrobiologického výzkumu * Američané nedají pokoj

Gliese 4/2008 - obsah:

Články
První fotografie exoplanety a hned problém
Mlhovina v Orionu není vhodná pro hmotnější exoplanety
Nové informace o exoplanetě COROT-exo-4b
Jedinečnost sluneční soustavy a role hmotných planet
Mohou se planety srazit?
Nové návrhy na lovce exoplanet
ETD - Exoplanets Transit Database

Rubriky
Ze světa exoplanet (Exoplanety na stránkách National Geographic, VLT nalezl stopy po planetách v mladých discích, Američané nedají pokoj, Přípravy družice Kepler pokračují, Obydlená planeta u hvězdy OGLE-2006-BLG-109L?, Podpora astrobiologického výzkumu)
Nové přírůstky
Situace na trhu

Gliese 3/2008 si můžete stáhnout zde (pdf, 1 MB).

Časopis Gliese přináší 4x ročně ucelené informace z oblasti výzkumu exoplanet, protoplanetárních disků, hnědých trpaslíků a astrobiologie. Vydavatelem časopisu je Valašská astronomická společnost.

Gliese si lze stáhnout také ze stránek www.astro.cz/gliese, nebo si ho nechat zasílat emailem.

35. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 26. 8. do 1. 9. 2019. Měsíc bude v novu. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. V druhé polovině noci jsou nejvýše Neptun a Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Bezpilotní Sojuz MS-14 odstartoval, ale odložilo se jeho připojení k ISS. Sonda Chandrayaan-2 se dostala na oběžnou dráhu kolem Měsíce. Evropské robotické vozítko ExoMars 2020 již dostalo všechny vědecké přístroje. Před 225 lety objevil William Herschel Saturnův měsíc Enceladus. Před 160 lety došlo k velmi silné erupci na Slunci.