Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vzniká vzpomínkový fond k připomenutí českých astronomů

Vzniká vzpomínkový fond k připomenutí českých astronomů

Vzpomínková akce k 155. výročí narození prof. Františka Nušla
Autor: Jan Vondrák

Z iniciativy Historické skupiny ČAS vznikl vzpomínkový fond, jehož cílem je podpora údržby hrobových a pamětních míst významných českých astronomů a pořádání vzpomínkových akcí na tyto astronomy. Fond společně spravují Česká astronomická společnost a Hvězdárna Františka Pešty Sezimovo Ústí.

Vzniklý fond si klade za cíl shromáždit v prvé řadě prostředky na adopci opuštěných hrobů významných astronomů. Mezi hlavními uvažovanými cíli je zaplacení opuštěného hrobového místa, aby nedošlo k jeho zrušení, případně „adopce“ hrobového místa. V případě potřeby by se prostředky použily i na základní pravidelnou údržbu hrobu, opravu nebo úpravu, případně výrobu a instalaci pamětní desky.

Hrob prof. Františka Nušla při vzpomínkové akci v roce 2022 Autor: Pavel Suchan
Hrob prof. Františka Nušla při vzpomínkové akci v roce 2022
Autor: Pavel Suchan
Druhým cílem je financování vzpomínkových akcí na významné české astronomy. Šlo by hlavně o zakoupení květiny či věnce ve výročním období a zaplacení nezbytných dalších výloh s připomenutím tohoto výročí.

Fond chce získávat své zdroje především formou pravidelných příspěvků od ČAS a pravidelných nebo jednorázových příspěvků od dárců (fyzických i právnických osob). Dalšími zdroji by mohly být dědické závěti, granty Ministerstva kultury či příspěvky obcí.

Vznik a činnost fondu byly diskutovány i na vzpomínkové akci k 155. výročí narození prof. Františka Nušla a 100. výročí jeho zvolení předsedou České astronomické společnosti, která se konala 3. prosince 2022. První připravovanou akcí fondu je adopce hrobu astronoma a matematika Jiřího Kavána.

Vedení fondu

Fond je řízen pětičlennou správní radou, v níž jsou tři zástupci Historické skupiny ČAS (Vojtěch Sedláček, Štěpán Kovář a Jan Zahajský) a zástupce Výkonného výboru ČAS (Jan Vondrák) a Hvězdárny Františka Pešty (Petr Bartoš).

Transparentní účet

Pro shromáždění finančních prostředků je zřízen účet u FIO banky: 2702407971/2010. Jedná se o transparentní účet, kdy je možné všechny došlé dary i jejich využití sledovat na stránkách banky. Příspěvky poskytnuté fondu je možné odečítat z daní.

[1] Z říše hvězd - informace o fondu
[2] Jiří Kaván na Wikipedii

Pavel Hrdlička

Vystudoval chemii na pražské VŠCHT, ale už během studia zjistil, že ho víc baví počítače než atomy. Před 30 lety se proto začal věnovat aplikačnímu softwaru. Začátkem 21. století působil jako redaktor, pak se vrátil k softwarové podpoře pro německý T-Systems a nakonec modeloval znečištění ovzduší v Českém hydrometeorologickém ústavu. Přispívá také do Wikipedie, kde se snaží přidávat fotky, vylepšovat články o biatlonu, hlodavcích a… o astronomii.

Štítky: Vzpomínkový fond, Historická skupina ČAS